Berlingske Business

Det nye KPMG siger farvel til fire partnere

07BUSThomas-Hofman-Bang-1.jpg
Thomas Hofman-Bang, Adm. direktør KPMG.

Halvandet år inde i det nye KPMGs etablering i Danmark forlader fire partnere fra ejerkredsen det nye KPMG, fremgår det af en intern KPMG-meddelelse. Ifølge KPMGs topchef, Thomas Hofman-Bang, handler det ikke om tilpasninger eller fyringer.

Samtidig med, at det nye KPMG fortsat hyrer folk og er i gang med at opbygge en ny forretning i Danmark, siger KPMG også farvel til fire partnere, altså fire medejere, som tilmed var blandt pionererne, da KPMG under udfordrende omstændigheder skulle reetablere sig i Danmark. De fire partnere har netop forladt det nyetablerede KPMG, fremgår det af en intern meddelelse fra KPMG, som har overskriften partner moves.

07BUSNasdaq-1.jpg

De fire partnere har blandt andet deltaget i rekruttering og i opbygning af KPMGs revisionsteam, men har også spillet en rolle med hensyn til at holde KPMG-kunderne i folden. Men nu rejser altså de fire pionerer, som de kaldes i meddelelsen, som Berlingske har læst.

Venskabelige drøftelser

Baggrunden for deres simultane exit fra KPMG står ikke umiddelbart klar, da den interne meddelelse indledes med en passus om, at KPMG løbende »tilpasser organisationen for at forblive agil og imødekomme markedets efterspørgsel«, hvorpå KPMG fortæller, at »vi for nylig har haft venskabelige drøftelser med fire partnere, som individuelt har informeret os om, at de ønsker at fortsætte deres respektive karrierer uden for KPMG i Danmark«.

Men ifølge KPMGs administrerende direktør, Thomas Hofman-Bang, er der ingen uklarheder i teksten, og det handler ikke om organisationstilpasninger eller fyringer, selv om de fire forlod KPMG samme måned, som meddelelsen blev lagt ud på KPMGs interne portal.

»Vi har fire partnere, som har meddelt, at de gerne vil noget andet her i livet, og derfor har vi i al mindelighed indgået aftaler om, at de afviklede deres aktiviteter og overdrog deres kunderelationer til andre teams. Og kunderne er informeret om det. Det er gået stille og roligt her i september,« siger Thomas Hofman-Bang.

30BUS20150928-135445-2ey.jpg

De fire var partnere i KPMG P/S, hvor der dermed nu er 29 partnere. I KPMGs skatte­afdeling, som drives i regi af KPMG Acor Tax P/S er der uændret 15 partnere. Den samlede KPMG-forretning tæller dermed 44 partnere.

»Det er helt normalt i vores verden, at der en gang imellem er nogen, der vil noget andet. Og som du kan se, er der også en reference til den igangværende business-planlægning, hvor vi en gang om året kigger på vores budget og strategi for det kommende år og dermed også tager stilling til mål og midler, og der er så nogle af vores partnere, som med forskellige og individuelle begrundelser har besluttet, at de gerne vil noget andet, og det har vi fuld respekt for,« siger Thomas Hofman-Bang.

De fire partnere er Christian Boserup, Johnny Kofoed, Lars Maagaard og Sune Borch Hansen. Hvor deres karrierer skal fortsætte, fremgår ikke. Berlingske fik mandag fat i Sune Borch Hansen, mens han var ude at sejle kajak. Han har ikke noget nyt job på hånden og kunne ikke fortælle om baggrunden for sin exit fra KPMG.

»Det kan jeg desværre ikke uddybe. Det eneste, jeg kan gøre, er at henvise til Mette Grøn, som er kommunikationsansvarlig hos KPMG,« siger Sune Borch Hansen.

Yderligere en partner, der også er medejer, forlader KPMG senere på året, oplyser Thomas Hofman-Bang.

»Christian Honoré sagde op i august og fratræder ved årets udgang. Han har besluttet at starte egen virksomhed,« siger Thomas Hofman-Bang.

Ernst & Young

Ifølge Thomas Hofman-Bang er der ingen planer om at udnævne nye partnere til erstatning for de i alt fem, som rejser, og som bringer det samlede antal partnere ned på 43.

»Vi har ikke et fast tal for, hvor mange partnere vi skal være. Det afhænger helt af, hvordan tingene udvikler sig, men lige nu er vi det antal partnere, vi skal være,« siger Thomas Hofman-Bang.

KPMG har et mål om at have 500 med­arbejdere i Danmark inden udløbet af 2017, og siden reetableringen i Danmark i februar 2014 er det gået over stok og sten med at hyre folk og få kunder i butikken. KPMG er gået fra 30 til 443 medarbejdere på lidt over halvandet år.

På omsætningssiden har det nye KPMG et mål om en omsætning på 500 millioner kroner inden udgangen af 2017, og her er KPMG knap halvvejs. Ifølge Thomas Hofman-Bang har KPMG efter de første 12 måneders drift rundet en omsætning på mindst 200 millioner kroner.

KPMG fik sidste år travlt med at genetablere sig på det danske marked, efter at hele den tidligere danske afdeling af KPMG i slutningen af 2013 meldte sig ud af det globale KPMG-netværk og fusionerede med den danske afdeling af konkurrenten EY.

Det efterlod det globale KPMG med en hvid plet på kortet, og KPMGs globale bestyrelsesformand lod forstå, at KPMG-netværket var klar til at investere 500 millioner kroner på at genvinde fodfæste i Danmark. Investeringen er blandt andet kommet i form af driftstilskud. Det nye KPMG havde i sit første regnskabsår, som dækker hele 2014 og tre uger af 2013, såkaldt other operating income på 157 millioner kroner. Ifølge regnskabet er driftstilskud fra KPMG International inkluderet i dette beløb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen