Berlingske Business

Det nye EY mister storkunder

26BUSJesper-Koefoed.jpg
EYs topchef, Jesper Koefoed. Foto: Thomas Lekfeldt

Sidste års revisorfusion har kostet storkunder for det fusionerede EY-KPMG-selskab. Senest har Danske Bank og Nordea skiftet fra EY. I top 100-segmentet er det fusionerede selskabs markedsandel faldet fra 37 pct. til 25 pct.

Det var ikke uventet hos fusionsparterne EY og KPMG, at sidste års opsigtsvækkende fusion kunne koste kunder, men tabet af prominente storkunder som Carlsberg, A.P. Møller - Mærsk, Danfoss og senest Danske Bank må være en streg i regningen for det nye EY.

I alt har EY tabt syv såkaldte profilkunder i top 100-segmentet til konkurrenterne siden annonceringen af fusionen i slutningen af 2013. Udover de førnævnte fire virksomheder har også Lemvigh-Müller, Semler og senest også Nordea vinket farvel til EY.

Fusionen mellem de to store revisionsvirksomheder udløste en intens kamp i revisorbranchen om det fusionerede EY-KPMGs i alt 37 store kunder i top 100-segmentet.

Trods intens bejlen fra det nye EYs konkurrenter valgte langt de fleste kunder at følge med over til EY, men der var også profilkunder som A.P. Møller - Mærsk og Carlsberg, der smækkede med døren og valgte det nyetablerede KPMG som revisor.

Andre tidligere KPMG- eller EY-kunder, nemlig Danfoss, Semler, Rockwool og Lemvigh-Müller, lykkedes det PwC at kapre. Rockwool havde dog valgt PwC, inden fusionen blev offentliggjort.

Topchefen for EY, Jesper Koefoed, konstaterer, at konkurrencen om de attraktive profilkunder er hård.

»Der er tæt konkurrence i toppen af markedet, og branchen står over for store omvæltninger med krav om rotation og skarpere opdeling mellem revision og rådgivning. Der er flere udbud i år og ikke mindst i de kommende år, så en stor del af både vores og konkurrenternes revisionskunder vil stå foran et skifte. Det vigtigste for os nu er, at EY står meget stærkere end før fusionen med en stærkere rådgivningsforretning, en stor markedsandel inden for revision og et mere integreret globalt netværk,« siger Jesper Koefoed.

08BUSJesper-Koefoed.jpg

Flere af det tidligere KPMGs kunder har også benyttet opbruddet i revisorbranchen til at teste markedet. Det seneste halve år har seks tidligere KPMG-kunder i top 100-segmentet haft deres revision i udbud: Nordea, Danske Bank, Egmont, Arla, Bestseller og ISS.

De fire store revisionsfirmaer har kæmpet hårdt om de attraktive storkunder, og der er blevet gået til stålet. Som Berlingske kunne berette i søndags, forsøgte et konkurrerende revisionsfirma på falsk grundlag at så tvivl om Deloittes overlevelse på grund af erstatningssagen efter Genan.

Danske Bank har i øvrigt – på trods af Genan-skandalen – netop valgt Deloitte efter en budrunde, hvor flere revisionsfirmaer var indbudt til at byde på opgaven. Danske Bank vinker dermed farvel til EY, reelt det »gamle« KPMG, der i en lang årrække var fast revisor for banken.

Også Nordea har netop valgt at skifte revisor efter en budrunde. Nordeas hovedkontor i Sverige valgte PwC, hvilket betyder, at det fusionerede KPMG-EY i Danmark også mister både Nordea Bank og Nordea Liv & Pension som kunder. EY reviderer nu blot en enkelt af de store banker, nemlig Sydbank.

De fire øvrige tidligere KPMG-kunder, der har sendt deres revision i udbud, er Egmont, Arla, Bestseller og ISS. Udfaldet af disse fire udbud er endnu ikke offentliggjort, men ifølge Berlingskes oplysninger har EY vundet tre af dem. Hvilke vides ikke.

Også DONG Energy, der har været revideret af PwC, har i det forløbne halvår haft sin revision i udbud. Her har PwC netop vundet og fortsætter dermed som revisor for energivirksomheden.

NETHERLANDS-BREWERY-CARLSBERG

Med EYs tab af syv storkunder ud af de 37, som KPMG og EY tilsammen havde ved fusionens offentliggørelse, burde EY have en markedsandel i top 100-segmentet på 30. Men da nogle af EYs kunder samtidig er gledet ud af listen over Danmarks 100 største virksomheder, er det fusionerede selskabs markedsandel i top 100-segmentet reelt faldet fra 37 procent til i dag 25 procent.

Deloitte har en andel på 29 procent, det nyetablerede KPMG har fem procent, mens PwC dominerer top 100-segmentet med 41 procent af kunderne.

De syv storkunder er imidlertid ikke de eneste kunder, som det fusionerede selskab har mistet. Berlingske Business Magasins revisorguide 2015, der offentliggøres i morgen, viser, at det nye EY har tabt mere end 280 millioner kroner i omsætning i 2014 sammenlignet med, hvad fusionsparterne samlet havde af omsætning i 2013. Beløbsmæssigt svarer det til knap halvdelen af den omsætning, som det »gamle« EY havde i 2013.

Fusionspartnerne havde dog taget højde for, at fusionen kunne koste kunder og dermed omsætning.

Som led i fusionsaftalen sikrede det nye EY sig et driftstilskud fra EY på et mindre trecifret millionbeløb.

USA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen