Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

De unge advokater vil til udlandet

jura
Unge jurister orienterer i stigende grad deres karriere mod udlandet og lægger større vægt på at skabe sig også en international profil og et internationalt netværk. Her nyudklækkede advokat, Jakob Sonne Rydahl, som pt. arbejder på Kromann Reumerts kontor i London. Foto:

Først blev han cand.jur. i København, dernæst master of laws i New York, og lige nu er han udstationeret på Kromann Reumerts kontor i London. Et voksende antal unge juraspirer går ligesom Jakob Rydahl målrettet efter en karriere med internationalt tilsnit.

Jakob Rydahl havde allerede fået job som advokatfuldmægtig hos Kromann Reumert, da han mod slutningen af ­jurastudierne en dag under en fore­læsning hørte noget, der fik ham til at ændre karriereplaner.

En ekstern forelæser, en erhvervsadvokat, fik i en bisætning nævnt, at det meste af hans arbejde foregik på engelsk og med udenlandske klienter.

»Det var et wake up call for mig. Jeg havde haft én lærebog på engelsk under jurastudiet, og samtidig havde jeg også i mit studiejob hos Kromann Reumert haft en oplevelse af, at jeg med mine engelskkundskaber ikke var klædt godt nok på til mit arbejde i firmaet. Jeg ­tænkte, at jeg måtte til udlandet og studere,« siger 29-årige Jakob Rydahl.

Billede

Selv om Kromann Reumert havde indrettet sig efter, at Jakob Rydahl skulle begynde som advokatfuldmægtig det kommende efterår, fik han uden tøven ja til at ændre planer. I ­sommeren 2012 rejste han til Manhattan, og efter et års jurastudier på New York University kandiderede han i 2013 som master of laws med speciale i international corporate finance.

»Vi vil rigtig gerne have, at folk rejser ud, og vi støtter og faciliterer det, så godt vi kan, ­fordi en væsentlig og stigende del af vores rådgivning foregår på engelsk, og så giver det de ­unge en masse kompetencer,« siger Arne Møllin ­Ottosen, der er managing partner i Kromann Reumert.

17BUSStudie-171401.jpg

Han fortæller, at unge jurastuderende i stigende grad lægger stor vægt på, at der skal være mulighed for at få en karriere med internationalt tilsnit, når de er på jobjagt.

»Det er noget, de unge lægger stor vægt på, når de søger job hos os. Men også når de er ansat. For nylig da jeg var ude at spise med alle vores nye advokatfuldmægtige, fik jeg op til flere ansøgninger om at blive udstationeret på vores London-kontor,« siger Arne Møllin ­Ottosen.

40 pct. flere søgte udenlands

De internationale ambitioner er ikke isoleret til jurastuderende, der søger mod Kromann Reumert. En rundspørge fra Universum blandt danske jurastuderende viser, at det »at få en international karriere« er det tredjevigtigste karrieremål, når de orienterer sig på job­markedet.

Tal fra Københavns Universitet viser samme tendens. Fra 2011 til 2016 er antallet af jurastuderende, som har været på studieophold på et udenlandsk universitet, steget fra 174 til 237, svarende til en stigning på knap 40 pct.

03BUSUlla-T-rn-s-110939.jpg

Jakob Rydahl havde også internationale ambitioner, allerede inden han fik sit wake up call.

»Da jeg skulle vælge arbejdsgiver, var det vigtigt for mig, at der skulle være internationale muligheder, og her skilte Kromann ­Reumert sig ud med en klar profil og mange højt profilerede internationale sager. Vi er en generation af erhvervsjurister, der hele tiden hører, at danske virksomheder skal hente ­sin vækst i udlandet, og hvis man skal være klædt på til at krydse grænser med virksomhederne, så kræver det, at man skaber sig en stærk ­international profil. Men vores generation er også vant til, at alt har et internationalt ­perspektiv. Vi er født ind i det. Og så er der selvfølgelig også et stort element af nysgerrig­hed og eventyrlyst i at komme ud i verden,« siger Jakob Rydahl.

I 2013 flyttede han tilbage til København for at begynde som advokatfuldmægtig i Kromann Reumerts afdeling for bank- og finansieringsret. Men de internationale ambitioner trak ­stadig i ham. Kromann Reumerts London­-kontor fristede, og pr. november 2015 blev han udstationeret i verdens finansielle centrum.

mba_billed

I London arbejder Jakob Rydahl særligt med udenlandske kunder, som han er kommet tæt på under sit ophold, men han har også marketing­orienterede opgaver med at profilere Kromann Reumert over for internationale advokathuse, private equity-fonde og virksomheder.

Det sker som led i Kromann Reumerts ­beslutning om pr. januar 2016 at gøre sig mere synlig i London for at kunne trække mere ­arbejde til kontoret i Danmark og for bedre at kunne følge med danskbaserede klienter til Storbritannien. Umiddelbart en uheldig timing med Brexit in mente, men foreløbig har det ifølge Arne Møllin Ottosen genereret mere ­forretning, og der er »bundlinje i det«.

Klar til udstationering

I september i år fik Jakob Rydahl titel af advokat, og snart vender han atter næsen mod København for at overlade sit job i London til en af sine mange andre kolleger med lyst til at rejse ud. Men dermed er det ikke nødvendigvis slut med nye udfordringer i udlandet for Jakob Rydahl. Dels har Kromann Reumert ­siden 2015 satset på opbygningen af forretnings­området outbound services, hvor advokaten populært sagt rejser med kunden ud i verden eller sammen med udenlandske advokater rådgiver kunden. Dels udstationerer Kromann Reumert løbende advokater på internationale advokatkontorer.

»Det afhænger selvfølgelig af, hvad Jakob har lyst til, og hvad der konkret giver forretningsmæssig mening, men med den baggrund, han nu har, er han da en oplagt kandidat til en udstationering på et af de store advokat­kontorer i eksempelvis New York inden alt for længe,« siger Arne Møllin Ottosen.

Billede

Internationale ambitioner bakkes op

Kromann Reumert bakker op om de inter­nationale ambitioner, fordi de unge kommer hjem med kompetencer, som kontoret har gavn af fra dag ét.

»Jakob kan en hel masse, han ikke kunne for et år siden. Men det giver også perspektiv og et sus at være ude. Det var min egen oplevelse, da jeg som ung advokat stod for vores kontor i London. Man får en international ­erfaring og nogle generelle og kulturelle kompe­tencer, som er direkte anvendelige her. Og lige pludselig kan man tale med på en helt anden måde, når man eksempelvis sidder midt i en international transaktion,« siger Arne ­Møllin Ottosen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen