Berlingske Business

Danmark skal have bedre turistimage

Et stærkt image vil trække flere udenlandske turister til Danmark, mener ekspert. De seneste ti år er antallet af udenlandske turister i Danmark faldet.

Lempelse af visumreglerne og mere ensrettethed i dansk turisme, var to af buddene fra danske politikere, da de på en turismekonference torsdag blev spurgt om, hvad de mener skal ske for at flere udenlandske turister kommer til Danmark.

Det seneste årti er antallet af udenlandske overnatninger i Danmark faldet. Fra 1998 til 2006 var faldet således med 12 procent, og den tendens er fortsat. I 2008 var der 1,1 million færre overnatninger i Danmark, svarende til fem procent i forhold til året før.

Socialdemokraternes erhvervsordfører Orla Hav mener, at Danmark har et dårligt omdømme i udlandet, og det får turisterne til at fravælge ferie i Danmark. Han vil have lempet visumreglerne.

- Danmark har et dårligt omdømme, der gør, at vi ikke opfattes som gæstfrie, siger han og peger blandt andet på de danske visumregler, der gør, at turister fra eksempelvis Kina kan have svært ved at komme ind i Danmark.

Professor Henrik Halkier, der arbejder med regional udvikling og turisme ved Aalborg Universitet, mener ikke, at Danmark nødvendigvis har et dårligt omdømme, men snarere at Danmark ikke har et omdømme overhovedet.

- Vi skal satste på at markedsføre nogle konkrete oplevelser. Så udlændinge tænker på noget specielt, når de hører om Danmark, og overvejer en ferie her, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen