Berlingske Business

Cowis trimning giver positivt resultat

pix-cowi
Cowis nye strategi har sorteret de dårlige og usikre markeder fra, som før har bragt dem ud i økonomiske tab. Direktør Lars-Peter Søbye mener, at det er den største grund til deres positive regnskab for første halvår af 2013. Foto:

Et nyt stramt markedsfokus giver gevinst for Cowis halvårsregnskab for 2013.

Oven på et regnskab sidste år, der viste et stort underskud, er situationen vendt for Cowi, rådgivningsvirksomheden, der arbejder med ingeniørteknik, miljø og samfundsøkonomi.

Cowi leverer et positivt halvårsregnskab med en vækststigning på syv pct., så den samlede nettoomsætning foreløbig lander på 2,667 mio. kr. Det samlede resultat før skat er på 144 millioner - tæt på en tredobling i forhold til samme periode sidste år.

Ifølge direktør Lars-Peter Søbye skyldes det forbedrede resultat den nye strategi, som virksomheden satte i gang i januar sidste år.

»Vi har fokuseret vores forretning på de områder, hvor vi kan se, at vi kan skabe en solid og sund vækst samtidig med, at vi tilfører vores kunder værdi. Og det kan vi i stigende grad på det skandinaviske og amerikanske marked. Derfor er vi gået endnu mere massivt ind her. De mindre markeder, der har været ramt af finanskrise og andet, har vi trukket os ud af - enten solgt ud eller lukket ned,« siger han og nævner lande og projekter i Østeuropa og Mellemøsten som eksempler.

Senest har der været problemer med et stort lufthavnsprojekt i Oman, hvor det er endt med en hensættelse på 238 mio. kr. Lars-Peter Søbye regner først med, at sagen bliver afgjort om flere år.

Den nye strategi, der har lagt retningslinjer frem til 2015, har været et nødvendigt træk i forhold til at undgå problemer med store projekter, blandt andet som i Oman, og sikre virksomhedens fremtid.

»Dét, at vi er kommet ud af de projekter og lande, gør, at vi ikke har tabt penge i samme størrelsesorden som tidligere,« siger han.

Det er ikke kun det strammere fokus på markedet, der har sat sig positivt på halvårsregnskabet for 2013. Cowi har ligeledes haft fokus på at nedsætte virksomhedens omkostninger.

»Vi har centraliseret og standardiseret hovedparten af vores business support. Det gør, at vi kan få nogle gentagelseseffekter, så det bliver billigere, og omkostningerne bliver mindre, så indtjeningen stiger,« siger han.

Han har en god fornemmelse for den sidste halvdel af 2013.

»Jeg forventer, at vi kan fortsætte ind i andet halvår med en drift på et høj og godt niveau. Vi vil investere yderligere i vand og energisektoren,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen