Berlingske Business

COWI køber konkurrent i Stockholm

CEO i COWI Lars-Peter Søbye. Arkivfoto
Koncernchef for COWI Lars-Peter Søbye fotograferet i COWI i Lyngby tirsdag den 22. september 2015. Foto:

Rådgivningsvirksomheden COWI overtager i april den svenske projektledervirksomhed Projektbyrån i Stockholm.

COWI køber stort ind i Stockholm. Den 28. april overtager rådgivningsvirksomheden det svenske Projektbyrån, som er en virksomhed, der specialiserer sig i projektledelse. Overtagelsen sker i forbindelse med COWIs ønske om at styrke sin position i Stockholm.

Opkøbet er sket som led i COWIs vækststrategi mod 2020, som indtil videre ser ud til at virke. COWI generede i 2016 en omsætning på knap 6 mia., som er en vækst på seks procent i forhold til året før. Vækststrategien, som COWI har lagt, er døbt »One Step Ahead«, der går ud på at styrke virksomhedens tilstedeværelse og position på det Skandinaviske marked.

»Projektbyrån har et stærkt brand i den svenske hovedstad, og vores erfaring viser, at det netop er et højt kendskab og en markant tilstedeværelse rent størrelsesmæssigt, der skal til for at blive opfattet som en seriøs spiller i Stockholm - og dermed også på det svenske marked i det hele taget,« siger adm. direktør i COWI Lars-Peter Søbye i en pressemeddelelse.

15BUSSAUSHOLM-123559.jpg

Projektbyrån blev grundlagt i 1993 og har i dag en omsætning på ca. 140 mio. svenske kroner årligt. De fleste kontorer ligger i Stockholm, men de har også kontorer i Uppsala. Ifølge Lars-Peter Søbye vil den nyerhvervede svenske virksomhed være med til at skubbe COWI i retning af vækstmålene.

»Det er et massivt strategisk greb. Vi havde i forvejen omkring 30-40 mand i Sverige med kompetencer inden for projektledelse. Nu får vi yderligere 110 medarbejdere og er dermed rigtig godt rustet til de mange byudviklingsprojekter, der bliver sat i gang pga. urbaniseringen,« siger Lars-Peter Søbye til Finans.

Ifølge COWI’s udmelding om opkøbet, er virksomheden fortsat på udkig efter nye opkøb. Lars-Peter Søbye pointerer dog, at det for COWI ikke handler om kun at købe mere, men om at styrke virksomheden med de rette kompetencer.

ARKIVFOTO. Risø-halvøen nord for Roskilde er blandt de allerd

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen