Berlingske Business

Arkil fastholde forventninger

Anlægskoncernen Arkil havde lavere omsætning og vigende overskud i andet kvartal.

Omsætningen faldt til 782,8 mio. kr. fra 826,5 mio. kr., og bundlinjen svandt til 16 mio. kr. fra 27,2 mio. kr.

Tilbagegangen forklares med en generel aktivitetsnedgang i koncernens segmenter, men det understreges også, at kvartalstallene i en så sæsonbetonet branche ikke kan benyttes som rettesnor for, hvor årets resultat lander.

Selv venter Arkil uændret et overskud i niveauet 35-60 mio. kr. mod 54,8 mio. kr. i samme periode sidste år. Ses på resultatet efter første halvår - et underskud på 28,3 mio. kr. før skat - er det stort set på niveau med sidste år, da Arkil havde et underskud på 25,7 mio. kr. Historisk ligger en større del af omsætningen i andet halvår.

Arkils danske forretning leverede i andet kvartal en omsætning på 564,5 mio. kr. mod 612,4 mio. kr. i samme periode sidste år. Driftsresultatet EBIT faldt til 17,3 mio. kr. fra 39,8 mio. kr.

- Den aktuelle markedssituation samt ordrebeholdningssituationen ved indgangen til året har medvirket til at fastholde en relativ god aktivitet i første halvår af året. Udbudsmængden af større projekter er med til at holde hånden under aktiviteten på det danske anlægsmarked. Ordrebeholdningen for resten af året er tilfredsstillende om end præget af en fortsat hård kamp om opgaverne, beretter Arkil om det danske marked.

Den udenlandske forretning levere en omsætning på 218,3 mio. kr. - en stigning på 4,2 mio. kr. i andet kvartal, og et driftsresultat på 7,9 mio. kr. - en stigning fra 2,2 mio. kr. sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen