Berlingske Business

Ambu slap kanonregnskab til aktionærer før tid

Ambu
Administrerende direktør Lars Marcher fra AMBU Foto:

Manøvren får kritik fra investorer og eksperter, og Ambu erkender, at der var tale om en klokkeren fejl.

Det fremadstormende medicoselskab Ambu har i strid med børsreglerne givet en gruppe aktionærer følsom og stærkt kurspåvirkende information før resten af markedet. Det skriver Finans.

Manøvren får kritik fra investorer og eksperter, og Ambu erkender, at der var tale om en klokkeren fejl.

Fortrolige e-mails, som Finans har fået adgang til, viser, at 88 personer fik et forspring på 22 minutter sammenlignet med resten af markedet, da børsdarlingen Ambu om morgenen fredag 19. august fremlagde regnskabet for tredje kvartal af 2015/16.

- Jeg må bare lægge mig fladt ned og sige, at vi er smadder ærgerlige. Det er en menneskelig- og systemfejl, som vi har korrigeret for, så det ikke sker i fremtiden, påpeger Lars Marcher, administrerende direktør i Ambu, over for Finans.

Ambu opdagede selv fejlen og tilbagekaldte den oprindelige e-mail sendt kl. 8.08 i en anden e-mail sendt kl. 8.15. Regnskabet blev offentliggjort via fondsbørsen kl. 8.30.

ambu

Hos Fundamental Fondsmæglerselskab, der er et uafhængigt formueforvaltningsselskab med speciale i små - og mellemstore virksomheder, er stifter og ejer, Michael Voss, ikke imponeret.

- Som investor skal man have tillid til, hvad der foregår i selskaberne. Man skal ikke engang kunne have en mistanke om, at et selskab har en a- og en b-liste, hvor man tilgodeser dem fra a-listen, siger Michael Voss til Finans.

Ambus regnskab fik aktien til at stige 9,1 pct. fredag, og aktien fortsatte op med 4 pct. mandag.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen