Berlingske Business
17:40På gensyn i morgen

Advokatbranchen åbner døren for digitale konkurrenter

16BUSSide-8-Lotte-Eskesen-1.jpg
Danske Advokater og Rainmaking Loft afholder hackathon i København denne weekend, hvor softwareudviklere potentielt kan lægge grunden til en ny, dansk »legal tech«-virksomhed. »Vi kan se, at softwareudviklere er efterspurgte. Derfor må vi som branche markedsføre os over for dem,« siger,« siger Lotte Eskesen, formand for Danske Advokater. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Danske Advokater og Rainmaking Loft afholder »legal tech« hackathon-konkurrence, som kan blive starten til flere danske dansk »legal tech«-virksomheder.

Danske Advokater lægger i weekenden hus til et arrangement, et såkaldt hackathon, hvor softwareudviklere potentielt kan lægge grunden til en ny dansk »legal tech«-virksomhed, der kan udfordre advokatbranchen.

Paradoksalt? Ja, men rationalet i advokatbranchen er, at man må gøre sig synlig i kampen om de kreative digitale hjerner, der skal hjælpe branchen med at transformere sig selv, inden andre gør det og måske løber med forretningen.

»Vi kan se, at softwareudviklere er efterspurgte. Derfor må vi som branche markedsføre os over for dem. Vi skal vise, at vi også kan være interessante at lave løsninger for,« siger Lotte Eskesen, formand for Danske Advokater, om baggrunden for weekendens hack­athon.

Advokatbranchen er en af de brancher, som er spået store forandringer på grund af digitalisering. I første omgang vil meget af det manuelle arbejde blive erstattet af computere, og en dag vil kunstig intelligens potentielt kunne sætte selv de skarpeste juridiske hjerner til vægs.

I den kommende weekend mødes cirka 80 softwareudviklere, designere, forretnings­udviklere og advokater og konkurrerer om på 48 timer at udvikle den bedste produktidé, der potentielt kan blive til en ny dansk »legal tech«-virksomhed.

Konceptet er kort fortalt, at alle deltagere pitcher deres idé over for de øvrige deltagere. Umiddelbart efter bliver der stemt om ideerne. De ti ideer, der får flest stemmer, skal deltagerne så hen over weekenden udvikle til et færdigt digitalt produkt. Til sidst vælger en jury tre vindere. Førstepræmien er på 25.000 kr.

Det københavnske »legal tech«-hackathon er det første af sin slags i Danmark, hvor der tidligere er blevet afholdt hackathons indenfor »fintech« og »maritime«. Om to uger afholdes det første »insurtech« hackathon.

Skal gerne ende med nye virksomheder

Medarrangør af weekendens hackathon er virksomheden Rainmaking Loft, som ud over at være et globalt partnerskab af iværksættere også huser flere end 65 tech-iværksættervirksomheder i København. Rainmaking Loft huser foreløbig kun en enkelt legal tech-iværksættervirksomhed, Glitnr, men Jakob Kistorp, partner i Rainmaking Loft, håber, at weekendens hackathon kan være med til at lægge grundstenen til en eller flere nye danske »legal tech«-iværksættervirksomheder.

»Et af formålene med det her hackathon er at sprede budskabet om, at advokatbranchen ikke længere nødvendigvis er en gammel, traditionel branche, men en branche, hvor der er mange muligheder, og hvor teknologi kan spille en afgørende rolle i videreudviklingen af industrien. Advokater, designere og softwareudviklere kan få testet deres ideer af, men det er teamet, der har bygget produktet, som får lov til at tage ideen videre. Det endegyldige mål er, at vi forhåbentlig ser nogle af ideerne blive til en virksomhed. Det er selvfølgelig ideer på et meget tidligt stadie, men der er eksempler på virksomheder, der er opstået af hackathons,« siger Jakob Kistorp.

Ifølge tal fra Danske Advokater findes der globalt flere end 1.500 »legal tech«-iværksættervirksomhedr, de fleste amerikanske og canadiske, hvoraf de fleste er etableret inden for de seneste to-tre år. Endnu er der kun få »legal tech«-firmaer i Danmark, som udfordrer den etablerede advokatbranche, der i Danmark årligt omsætter for omkring 12 milliarder kroner.

Et af disse, billigselskab.dk, blev i sommer opslugt af advokatkæden Advodan, som havde set skriften på væggen.

»Vi har valgt at købe en disrupter, fordi vi mener, at hvis ikke man som advokatvirksomhed vil sætte sig i en offerposition i forhold til den disruption, der sker i markedet, er man nødt til at stå for noget af det selv. Med billigselskab.dk får vi en katalysator, så vi hurtigt kan komme ud over rampen,« sagde direktør Morten Arnberg, Advodan, til Berlingske, da nyheden om opkøbet blev annonceret.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen