Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

Når uheldet rammer: Det værste er uvisheden

758533861.jpg

»Det drypper ned fra loftet,« fortæller vores underbo over telefonen. Vi er i sommerhus 90 kilometer væk fra lejligheden. Hurtigt bliver bilen pakket med kat og sovende barn og kursen sat mod Frederiksberg.

Min mor, som bor i nærheden og har nøgle til vores hjem, er tilkaldt. Minutterne på motorvejen snegler sig afsted, og spørgsmålene hober sig op inde i hovedet. Hvad er der sket, hvor kommer vandet fra, og hvor omfattende er det?

Endelig ringer hun med nyt. Strømmen er gået, gulvet i gangen og badeværelset sejler, det drypper fra loftet, og der løber vand ned ad væggene. Det lyder slemt. Underboen har heldigvis fået stoppet kilden til skaden, som sandsynligvis skyldes utætheder under vores over­bos badekar.

Hun knokler sammen med min mor og andre gode kræfter i andelsbolig­foreningen med at tørre vand op fra vores gulv. Nye spørgsmål melder sig. Hvem skal kontaktes, og kan vi overhovedet være i lejligheden med vores toårige dreng?

Vi får fra bilen fat i foreningens forsikringsselskab, som vil sende en mand ud. Da vi kommer hjem, er der tændt stearinlys i hele lejligheden. Sønnike bliver pacificeret med rosiner. Præcis en time efter opkaldet til forsikringsselskabet ankommer en mand fra skadeservice. Der bliver inspiceret, taget billeder, besøgt over- og underbo og taget kontakt til en elektriker.

Tryg/CEO

Vi får hurtigt strøm igen, og da skaden kommer ovenfra, kan vi godt bruge badeværelset. Så heldigvis er vi ikke ude i genhusning af familie og kat denne første søvnige søndag i 2018.

Et lettelsens suk breder sig. For os er den værste fase overstået. Den fase, hvor man befinder sig i et limbo med uvisheden om, hvor hårdt uheldet har ramt. I første omgang er vi sluppet med at få en stor og larmende gæst på langvarigt besøg – en affugter, som skal suge fugt fra vægge, lofter og gulv. Værre er det for overboen, som ikke må bruge håndvask og bad, før skaden er fikset.

Nu begynder næste fase med stribevis af møder med andelsbestyrelsen, forsikringsfolk og håndværkere. For hvem skal udbedre skaderne, hvordan dækker forsikringen, og er det i så fald ejendommens, vores egen eller overboens.

Tankerne vandrer fire år tilbage i hukommelsen, hvor vi havde en massiv vandskade i vores sommerhus. I et døgns tid anede vi ikke, om det var en sag, forsikringen dækkede. Det gjorde den heldigvis. Og selv om det var en langstrakt affære, priser jeg mig stadig lykkelig for den professionelle håndtering, vi oplevede fra forsikringsselskabets side.

Hele gulvet og flere vægge skulle skiftes ud, og der lå et kæmpe koordinationsarbejde i at få de relevante fagfolk på banen i den rigtige rækkefølge. Bare det at få tømt huset for møbler havde været en helt uoverskuelig opgave at stå med alene. For de professionelle flyttefolk tog det nærmest ingen tid.

Månedlige boligudgifter Danskernes boliger er nu 3142 milliarde

Det er den slags oplevelser, der gør, at man priser sig lykkelig for sine forsikringer og betaler dem med glæde. For tænk engang at hænge på sådan en skade helt selv. Én ting er de økonomiske konsekvenser, noget helt anden den arbejdsbyrde, der er forbundet med det.

Louise Kastberg er privatøkonomisk journalist på Business.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen