Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Vinverdens legender

Kun seks kunne deltage. Det skulle være de seks bedste, sjoveste, mest poetiske, mest originale. Dommerkomiteen måtte

meget hurtigt erkende, at det var en umulig opgave. Der var mere end hundrede begrundelser, som efter nærlæsning var med

i opløbet.


En videre selektering ville være lige så tilfældig som lodtrækning. Derfor ned i en

hat med navnene. Bind for øjnene. Seks trækninger og meddelelse til de heldige. Ingen afbud. Nu sad de så rundt

om bordet i Vinens Hus.


Vinene var blevet opbevaret ved 15 grader den sidste uge. Kl. 15.00 var de sat i lokalet, hvor de skulle

smages. Propperne blev trukket op.


Kl. 16.00 blev vinene hældt på karaffel, undtagen Vega''en som med sine 32 år

på bagen måtte vente lidt endnu.


Kl. 17.00 var vinene klar til at lade sig bedømme. Vinhandler Christian Philipson

sad for den ene bordende og gav insider viden om vinene, som hovedsageligt kom fra hans venner og forbindelser.






Spændende

personer

Det var nogle spændende personer, som var blevet trukket op af hatten. De var vidende og interesserede. Den ene fortalte,

at han havde deltaget i Medoc maraton, de seneste fire år. Det er vel det mest festlige maraton af alle. Ikke bare fordi der

ikke mangler vin på ruten, men også fordi de fleste af deltagerne er fantasifuldt udklædte. Turen gennem grand cru classé

vinmarkerne havde skabt nogle forventninger, som nu skulle indfries.


En anden af deltagerne ville lade alle sine forventninger

omsætte til en sanselig nydelse. Han regnede med, at han ville glemme alt om, at vin blot er et landbrugsprodukt.




var der juristen fra Roskilde. Hun havde forventninger om at, at en vinlegende ville drible sig ned over ganen med små hurtige

præcise afleveringer mod næsefløjene, og små kokette hop på tungen, for til sidst at udvide netmaskerne

i hjernespindets smagscentrum.


"Nok spille men ikke spilde" sagde hun.


En deltager fra Nordsjælland havde

ugen før bestilt en flaske Sassicaia på en restaurant i Rom. Den havde bestemt ikke skuffet, så han var sat godt op

til noget stort.


En ung mand fra Frederiksberg havde ingen erfaringer men store forventninger:


"Det bliver en legende,

når jeg ad åre fortæller mine børnebørn om den dag i 2002, hvor jeg i Vinens Hus trådte frem

for Dionysos alter og med andægtig lykkefølelse for første gang og eneste gang i mit liv indånder bouquet''en

af en af disse store vine, og endnu i nogle sekunder, der føles som timer, lader smagsløgene vente på fuldbyrdelsens

vederkvægelse".

Dårlige erfaringer

Den sidste af deltagerne havde dårlige erfaringer med vinlegender.

Den eneste han havde smagt af slagsen var "en brun og grumset sag med mere end et strejf af eddike". Det var Rosenborgvinen.


Bortset

fra den sidste af deltagerne, så var forventningerne så høje, at de næppe ville kunne indfries. Det måtte

blive noget i retning af, hvordan mange børn oplever juleaften. De glæder sig så meget, at virkeligheden slet ikke

kan følge med.


Den første vin blev hældt i glasset.





1998 Château Margaux 1. cru Bordeaux


Ikke

verdens bedste årgang, men det forstyrrer ikke Margaux. Den velkendte silkebløde, feminine og intense vinøsitet

er tydelig. En overlegen, elegant vin, koncentreret med dæmpet tanniner. Meget velsmagende nu, men vil først i løbet

af fem-seks år have udviklet sig til det, som man betaler for.


Philipson Wine kr. 1999,-





1997 Château

d''Ampuis, Cte Rotie, Guigal


Guigal er mesteren i Cte Rotie. Han forstår at få smagen til at "svæve". Det

er en vanskelig kunst, når man arbejder med syrah, stegte skråninger og nye fade. Vinen er lækker og let at synes

om. Lidt blåbær og brombær og måske en lille smule røgvare i næsen. De samme takter i smagen,

hvor der også dukker lidt viol op.


Philipson Wine kr. 395,-





1997 Sassicaia, Tenuta San Guido Cabernet Sauvignon

fra Toscana


I glasset smager den som en Cabernet Sauvignon fra Haut Médoc. Fra et godt år. Tæt og mørk

i glasset. Stadig rå. Ren og enkel. Stringent. Råber på at få en bøf som ledsager. Man kan nemt finde

toscanavine fra superårgangen 1997, som vil gøre et større indtryk lige nu. Ned i kælderen med den. Og væk

den ikke de første fem-10 år. Så skal du bare smage!


Philipson Wine kr. 1299,-





1997 Prapo Barolo

Cerretto


Fra en lille enkel-vinmark i Barolo''s Serralunga-hjørne, hvor vinene henter en næsten eksplosiv kraft.

Den kom straks én i møde og vækker gode minder om lykkelige stunder i højene med de sorte vine og de hvide trøfler.

Kompleks er vel det rigtige ord, for hver gang man svinger vinen en tur rundt i glasset, dukker nye signaler op. Stadig frugt. Modne

bær. Lidt kirsebær men også viol. I baggrunden hele tiden en vibrerende undertone af urter og lidt toasted eg -

det hele pakket ind i en saftig fylde.


Philipson Wine kr. 499,-





1997 Insignia, Napa Valley. Joseph Phelps en meritage




Altså en Bordeauxblanding, hvor ingenøren fra Colorado i hjertet af Napa, viser hvor massiv og koncentreret Cabernet

Sauvignon og Merlot kan optræde. En vin som næsten skal spises med ske. Balancerer hårfint mellem en karikatur og

et mesterværk. Det er en vinøs saftbombe, overvælden og provokerende. Den ville aldrig kunne gemme sig i en blindsmagning.




Philipson Wine kr. 999,-





1997 Nicolas Catena Zapata, Zapata Vineyard Mendoza


Den tomme flaske vejer som en fyldt

magnum. Endnu en mastodont. Endnu en blockbuster. Endnu en vin i californisk stil. Lavet på direkte "bestilling" af

Robert Parker, som har udnævnt den til at være Sydamerikas bedste. Den er stadig lidt nervøs. En god portion syre

og fadsmag skal bruge mere tid før de indgår i et lykkeligt og harmonisk ægteskab med resten.


Philipson Wine

kr. 599,-





1996 Penfolds Grange, Sydaustralien


På en eller anden måde underspiller etiketten forventningerne

til vinen. Måske derfor bliver man så begejstret, for ikke at sige euforisk, når sanserne og vinen mødes.

Alt er intens og kraftigt. Lige fra de store flager af bundfald, der allerede er aflejret i flasken, til den imødekommende

bouquet, hvor man præsenteres for masser af frugt, urter og peber, og i smagen en eksplosion af ødsel saftig vinøsitet.

Sådan noget burde de lave noget mere af der nede "down under".


Consiva Vin & Spiritus kr. 1800,-





1970

Vega Sicilia, Ribera del Duero


Den blev dekanteret en halv time før bedømmelsen. En utrolig velduft bredte sig.

Mørk og tæt i glasset, selv om den nu er mere end 30 år gammel. Kun et lille brunligt skær i bræmmen

antydede alderen. Men det er jo lidt håbløst for en fin, gammel vin, at komme lige efter tre bodybuilder-vine og så

på dette tidspunkt. Man skal have tungen meget lige i munden, for at fange de mange fine nuancer, som stadig er bevaret i denne

klassiske store spanske vin. Men når det er sagt, så er den lidt støvede tørhed i finalen et tydeligt tegn

på, at Vega''en er begyndt turen mod vejs ende. Den ville oplagt have været en større nydelse for 10 år siden.




Sigurd Müller Vinhandel nye årgange køtilbud kr. 2500,-





1995 Vin de Constance, Sydafrika


Den

berømte ædle, søde muscat vin fra Constantia, som Napoleon gjorde berømt. Ravgylden. Fed honning. Nødder,

orange, citrus og lang, lang eftersmag. Den lagde sig som olie på toppen af al den gode rødvin. Et meget velsmagende

punktum.


AMKA Vinimport kr. 300,- for en halv flaske, hvis der er nogen.





Konklusion: At man i store træk havde

hver sin favorit. Men at man godt kunne enes om, at vælge Barolo''en til maden bag efter. Indtrykket var, at deltagerne forlod

Vinens Hus med en god smag i munden, og en særdeles god vinoplevelse rigere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen