Berlingske Business

Vinterdæk er primært til pendlerne

Bil vinter vinterdæk sne forly
Er din bil klar til vinteren? Free/Dmitry Bruskov/colourbox

Der er sket meget på dækfronten de senere år. Derfor kan det betale sig at overveje, hvilken dæktype der skal på bilen til vinter.

Vi kan se frem til en kold vinter i år, hvis de seneste prognoser fra DMI holder stik. Derfor bør bilejere allerede nu begynde at forberede bilen til de koldere måneder.

En af de ting, der er vigtigst at få skiftet, er dækkene - især hvis bilen er udstyret med sommerdæk. Bilen bremser simpelthen ikke lige så godt i glat føre, hvis sommerdækkene stadig sidder på.

Men hvilken dæktype skal der så skiftes til - vinterdæk eller helårsdæk? Svaret på det spørgsmål afhænger meget af bilisten, og hvordan bilen bruges. Det fortæller Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker hos FDM.

skoda

Der findes nemlig mange bilister, der ikke kører særligt meget og måske derfor er tilbøjelige til at lade bilen stå, hvis det bliver rigtig vinter, fordi de ikke har brug for bilen på tidspunkter, hvor der ikke er saltet eller ryddet.

- For dem kan helårsdæk være en god løsning, siger han til Ritzau Fokus.

Jørgen Jørgensen fortæller også, at helårsdæk efterhånden er blevet så gode, at de nærmer sig den funktion, som vinterdæk har.

Alligevel slår han fast, at vinterdæk stadig er det bedste løsning for bilister, der ønsker optimal sikkerhed i vintertrafikken.

- Det er især bilister, der kører meget til og fra arbejde, og som er afhængige af bilen i al slags vejr, hvor vinterdæk er en nødvendighed i vintermånederne, fortæller Jørgen Jørgensen.

Det er ikke kun dækkene, bilejerne bør holde styr på, inden vinterens komme. Også bilbatteriet er særligt udsat i de kolde måneder, fortæller Mikkel Thomsager, der er chefredaktør på Bilmagasinet.

Billede

- Særligt vigtigt er det, at man sørger for at undersøge bilbatteriet, da batterier ofte er meget temperaturfølsomme. Derfor vil mange opleve, at batteriet ikke vil samarbejde, når den første frost kommer, siger han til Ritzau Fokus.

Ifølge Mikkel Thomsager er det svært selv at tjekke, om batteriet er ved at være brugt, og der findes heller ingen specifik udløbsdato på et bilbatteri. I stedet kan man få sit værksted til at tjekke det, men der findes også små indikatorer, man selv kan være opmærksom på.

- Det kunne for eksempel være, at forlygterne ikke lyser helt skarpt eller blinker, når bilen tændes. Du kan også mærke efter, om motoren ikke starter så nemt, som den tidligere har gjort, siger han.

For at gøre bilen helt klar til vintersæsonen bør man også sørge for, at bilen både har olie og sprinklervæske på.

Ved sidstnævnte er det vigtigt, at væsken kan holde til frostgraderne, så der ikke kommer frostsprængninger i sprinkleranlægget.

Kilder: Jørgen Jørgensen, Mikkel Thomsager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen