Berlingske Business

Vine med succes i 2004

Hvis buddene skal stå til troende, skal forbrugerne til at have en betydelig større tegnebog med i byen. Priserne på

de vine der peges på, ligger et godt stykke over den gennemsnitspris på 30 kroner, som vi dansker har vænnet os

til at betale. Måske ligger der mere et ønske fra vinhandlerne om, hvad de synes, at vi skal drikke og nyde. De er udmærket klar

over, at vinen "tre eller fire flasker for en hund" også i år vil være de mest populære i Danmark.

Og så er det næsten ligegyldigt, hvor den kommer fra. Mulighederne er mange.



Næsten alle vinproducerende lande

har indstillet sig på, at kunne være med på dette niveau. Man kan forudse at de vine som købes i US dollars,

vil få ekstra fokus i år. Chile har i flere år øget markedsandelen, men en pesos som bliver stærkere

og stærkere er med til at forøge omkostningerne, og deres kunde nummer et USA afregner med en svag dollar. Kombinationen

af de to ting kan ikke andet end føre til prisstigninger. På den anden side af bjergene i Argentina nyder vinproducenterne

gavn af en svækket pesos og lave omkostninger, og alene af den grund, vil vi se en stigning herfra. Australierne har mistet

omsætning det sidste halve år, og vil formodentlig prøve at komme af med overskuddet ved at sætte prisen

ned. I Europa og især i Frankrig blev vinhøsten 2003 noget mindre end normalt, og de vil næppe være de første

til at gå ud og sætte prisen ned.



Men valutakurser og høstudbytter har kun betydning, når der skal fordeles markedsandele

i gruppen "tre eller fire for en hund".



Når vi er oppe i klassen 50-100 kroner er der mange andre faktorer som spiller

ind.



Hvad peger vinhandlerne så på?



På hvidvinssiden er der ingen som tror, at 2004 vil bringe ekstra

fokus på Chardonnay. Det ser ud til at de mener, at det er tid til at give plads til andre muligheder. Riesling er foreslået.

Både i en klassisk tysk udgave og med en supermoderne new zealandsk vin med skruelåg. Netop new zealænderne er ivrige

for at bevare deres vins fine sprøde og friske karakter, og de har påvist, at det gøres bedste, når der

lukkes af med skruelåg. Spørgsmålet er om forbrugerne er klar til denne revolution? Meget tyder på at "kenderen"

er med på ideen, men at hr. og fru Jensen ikke giver sig lige så let. Andre ser den italiensk Pinot Grigio som en fremtidig

succesmulighed på hvidvinsscenen. Der peges også på, at Sauvignon Blanc fra Sydafrika vl være "hot"

i 2004.



På rødvinssiden er der en markant enighed om, at det bliver Argentinas år. Måske fordi man ikke

tror på, at Chile kan overraske så meget mere. Californien, Sydafrika og Australien blander sig også mellem forslagene. Spanien

synes ikke at skulle få et stort år. Der er dog en tendens til at mene, at Rioja godt kan gå hen og overraske. Italien

har helt klart fokus på Apulien og Sicilien og i Frankrig foregår det også i det sydlige - i Rhöne og de gamle

provinser Languedoc og Roussillon.



Østlandene, Grækenland, Portugal, Nordafrika - alle burde komme og overraske

os en dag - men ingen tror på at det bliver i år.



Smagepanelet skal i gang med en af de vanskelige opgaver. Det er

ikke et fast tema og ikke en bestemt prisgruppe, men vine fra hele verden og fra 25 til 150 kroner. Alle skænket "blinde".



Vinene

er udvalgt blandt Vinhandlerne bud på vine som vil få succes i 2004.







Konklusion: Vi var lidt imponeret over

kvaliteten på de billige argentinske og australske. Det tegner godt for året. Vi kunne også lide de sydfranske.

Særlig Costieres de Nimes viser endnu engang, at de kan overraske. Der var ingen sensationer blandt de hvide, så mon ikke Chardonnay

får endnu et godt år!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen