Berlingske Business

Vine fra Bag in Box

I fagsprog bare BIB. Begrebet forklarer sig selv; en pose i en æske. En genial løsning til opbevaring af vin, der bliver

mere og mere populær.



Ideen blev introduceret for mere end tyve år siden, men man har måttet vente længe

på forbrugernes accept. Derfor har man hidtil kun betragtet BIB-vin som et marginal-marked i Danmark. Noget som blev regnet

i promiller.



Inden for det sidste halve år har man kunnet notere en betydelig stigning i salget, så vi nu skal til

at udregne BIB''s markedsandel i procenter. Ganske vist kun omkring en procent, men det vil hurtigt stige.



Forklaringen er sammensat;

bedre kvaliteter, større udvalg og fornuftige priser. Men vel også et tydeligt holdningsskift hos forbrugerne. I en tid, hvor

gamle traditioner og fordomme krakelerer, er man klar til at prøve noget nyt.



De, som prøver BIB, vil finde ud

af, at det både er smart og effektivt. Vinen ligger i en plasticpose, der sørger for, at der ikke kommer ilt til vinen

på noget tidspunkt. Man kan tappet et glas om dagen, og sidste glas er lige så frisk og velsmagende som det første.

Producenterne sætter nogle tidsfrister3; BIB-vinene skal drikkes inden for et år, og når der er taget hul, skal sidste

glas skænkes senest seks uger efter.

Mere pap i Sverige

Emballeringen har ingen indflydelse på vinens smag og

karakter. Når "papkasse-vinene" ikke altid har været rosende omtalt, er det ikke pappets skyld, men på

grund af det, man har puttet i.



I dag kan man få BIB med franske appellations vine, og slotsvine fra Bordeaux, og mange

af den nye verdens mærkevarevine.



Hos vores naboer i Sverige, sælges mere end 50 pct. af al rødvin på

BIB. Det skal nu ikke få nogen til at tro, at vi vil følge blindt efter.



Både markedssituationen og vores

indstilling til vin er så forskellig fra broderfolket på den anden side af sundet, at man ikke kan drage sammenligninger.

Denne forskellighed markeres i en lille pjece om alkohol udsendt for nylig i Sverige. Her kan man læse, at man ikke bliver hurtigere

beruset, fordi man kommer hovedpinepiller i øl. Det ved vi godt i Danmark.



Her kan man måske finde på at tage

en hovedpinepille, hvis man uheldigvis er kommet til at indtage for meget øl.



Man mener også, at det er nødvendigt

at understrege over for forbrugerne i Sverige, at Systembolaget ikke tilsætter brækmiddel i deres produkter. I Danmark

er det først i glas nummer 14, man putter sådan noget i.



Til sidst fortæller man de svenske forbrugere, at

det ikke er Systembolagets "konstiga" regler, der er skyld i, at svenskerne ikke kan håndtere spritten fornuftigt,

men derimod urgamle nordiske traditioner.

Urgamle traditioner

Som en af verdens største spiritus-eksportører

er svenskerne i fuld gang med at introducerer disse urgamle nordiske traditioner til en hel verden.



Tilbage i Danmark er nyheden,

at vin nu er trængt ind på en ellers traditionel ølhøjborg. Det er i Parken, vores nationalstation, hvor

man nu kan få 45 cl. rød eller hvidvin til 45 kroner, det samme som en lignende mængde øl.



Det er

udmærket oversøiske kvaliteter, der sælges på flaske med skruelåg. Reglerne forbyder flasker på

tilskuerrækkerne, og indholdet hældes derfor op i et stort plastikbæger.



Det lyder som om, man kan spare en

proces, hvis man i stedet for flasker, sætter BIB-vin op, og trækker vinen direkte fra boksen over i kruset. Vinen løber

ligeså hurtigt ud af BIB-hanen, som af en flaske.



Vi har samlet nogle af de aktuelle BIB-vine. Vi holder os til de røde

i denne omgang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen