Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Værd at huske, når du køber bil

Bil, bilrat - 10_2016092215223
En ny bil taber som tommelfingerregel 21 procent af sin værdi i løbet af det første år. På brugtvognsmarkedet kan man være heldig at købe en bil til halvpris efter 3-4 år. Det gælder typisk større familiebiler, der har været leasing- eller firmabiler med et stort antal kørte kilometer i deres første leveår. Free/Colourbox

Vanens magt er stærk, når danskerne køber bil, siger privatøkonom. Få de gode råd her.

Skal du have en stationcar med plads til familie og vovhund, en minibil til bykørsel eller en lidt større vogn til lejlighedsvise langture?

Dit behov afspejler sig naturligvis i den bil, du ender med at investere i. Men samtidig er vi som forbrugere vanemennesker og foretager ikke nødvendigvis de mest rationelle valg, forklarer privatøkonom og direktør Susanne Arvad fra Arvad Finanshus.

»Hvis dine forældre overvejende har kørt i brugte biler, så er det ofte også en tendens, du selv arver. Kommer man fra en familie, hvor det ikke betød noget, om man havde et større billån eller leasede bilen, så er det også noget, der smitter af,« forklarer hun.

Spiri

Det findes desværre ikke noget entydigt svar på, om det bedst kan betale sig at købe nye, brugte eller leasede biler.

Men du kan styre i den rigtige retning med hensyn til biltype og finansieringsmodel ved at være realistisk omkring dine behov og din økonomi, mener forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

»En ny bil vil typisk holde en høj købspris og en lav driftsøkonomi i de første mange år, hvor en brugt bil har en lav købspris, men typisk også flere reparationer, man skal betale for. Folk har lidt en tendens til at glemme, at man kan reparere meget for den værdi, som en ny bil i de første år,« siger Allan Skytte Christensen.

Bilforhandler

Tre modeller - skal du købe ny, brugt eller lease?

1) Brugt

Mange danskere køber brugte biler, hvis de har pladsbehov, og familiebilen er typisk købt brugt, fordi den allerede har gennemgået et stort værditab - ofte som leasing- eller firmabil, påpeger Allan Skytte Christensen.

- På grund af vores høje værdibaserede registreringsafgifter kan man være heldig at købe den samme bil til halvdelen af nyprisen allerede efter 3-4 år. Ford Mondeo eller Toyota Avensis er typiske familiebiler, der er efterspurgt på brugtvognsmarkedet, siger han.

Volkswagen Up, mikrobil - 10_2

2) Ny

Den første umiddelbare fordel ved at købe en ny bil er, at du får en fabriksgaranti i to år eller længere tid, siger FDM's forbrugerøkonom.

Men når forbrugerne helt nøgternt foretrækker en ny bil, er det typisk, fordi de er på udkig efter mini- og mikrobiler, hvor registreringsafgiften ikke er så høj, siger Allan Skytte Christensen.

- En bil på størrelse med Volkswagen Up ligger på omkring 25.000 til 30.000 kroner i registreringsafgift, hvor du kan lægge 150.000 kroner eller måske 200.000 kroner i afgift for en familiebil, lyder det.

3) Privatleasing

Hvis du foretrækker at skifte bil ofte, kan du med fordel privatlease bilen. I disse år er der nemlig rigtig mange gode tilbud, mener Allan Skytte Christensen.

- Tidligere gjaldt det typisk de lidt større biler, men nu gælder det også mini- og mikrostørrelserne. Der er ingen tvivl om, at privatleasing er vokset på grund af gode rabatter fra fabrikkerne, som er blevet omdannet til lave leasingydelser til forbrugerne. Og hvis du er ligeglad med at eje, men bare skal have mobiliteten ved at have bil, så slipper du samtidig også for bøvlet med reparation, lån og salg.

02BUSKoebenhavns--200709.jpg

Kilde: Allan Skytte Christensen, FDM

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen