Berlingske Business

Vælg det rigtige billån og få råd til to biler

pix - audi 2 - biz
Foto:

Forskellen på det dyreste og det billigste billån er så stor, at det giver råd til at købe endnu en bil. Eksperter råder bilkøbere til at forhandle.

Bilkøbere skal ikke blot se sig godt for, når de skal finde den rigtige bil. De skal også være meget opmærksomme på, hvilket billån de vælger til at finansiere købet.

En gennemgang af bankernes priser på billån på prisportalen Mybanker og fire udvalgte bilforhandlere viser således, at der er kæmpe forskel på priserne.

Køber man en bil til omkring 120.000 kr., lægger 30.000 kr. i udbetaling og dermed låner omkring 90.000 kr. over otte år, kan man slippe med en månedlig ydelse på ca. 1.150 kr. hos de billigste banker, mens man hos den dyreste bank skal betale over 500 kr. mere om måneden, nemlig 1.670 kr. Over hele lånets løbetid bliver det til en forskel på mere end 50.000 kr.

Køber man en bil til omkring 400.000 kr., lægger 80.000 kr. i udbetaling og dermed låner omkring 320.000 kr. over otte år, skal man hos de billigste banker og bilforhandlere betale omkring 4.000 kr. om måneden, mens man hos den dyreste skal betale 5.730 kr. Det giver en forskel på hele 166.000 kr. over lånets løbetid – nok til at købe endnu en bil.

Hav fokus på ÅOP

Man skal dog være opmærksom på, at der er store spænd i renterne hos mange af bankerne, hvilket betyder, at nogle kunder vil få tilbudt lave renter, mens andre må betale mere. Bilforhandlerne har generelt set de laveste renter, men man skal passe på med at blive forblændet af dem, advarer John Norden, partner i Mybanker.

»Renterne i sig selv er ikke afgørende. Det er gebyrerne og dermed ÅOP (årlig omkostning i procent, red.), der er interessante. Og det kan ikke siges for mange gange,« siger John Norden.

ÅOP er det vigtigste nøgletal, når man skal sammenligne lån. Det indregner nemlig alle omkostninger ved lånet, lige fra stiftelsesomkostninger til rente, og dermed kan man sammenligne finansieringstilbud, uanset om tilbuddet inkluderer lave gebyrer og høje renter, eller lave renter og høje gebyrer som hos bilforhandlerne. Ulempen ved sidstnævnte er, at gebyrerne bliver opkrævet i starten som stiftelsesgebyr, og derfor er pengene tabt, hvis man skulle vælge at indfri sit lån før tid. Derfor er en lidt lavere ÅOP hos bilforhandlerne ikke nødvendigvis det rigtige valg.

»Når man kigger på ÅOP, så skal man sørge for, at løbetiden på lånet passer til den periode, man regner med at have bilen. Ellers kan ÅOP blive alt for høj, hvis man skifter bil efter fem år og har lavet finansieringen over syv år. Især bilforhandlerne er slemme til at kræve store omkostninger,« siger privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg.

Business’ gennemgang af priserne på lån viser, at bankerne generelt ser billigere ud ved mindre billån. Omvendt er bilforhandlerne blandt de klart billigste, når der skal lånes til en større bil – bl.a. fordi de høje stiftelsesomkostninger kommer til at fylde forholdsvis mindre ved et større lånebeløb.

Et element er desuden i den forbindelse, at ens omkostninger til lånet helst skal ligge som rente i stedet for gebyr, da man får skattefradrag for renteudgifterne.

Forhandling betaler sig

Ifølge flere branchekendere skal man ikke bare springe på det første tilbud, man får præsenteret. Ofte kan der spares mange penge, hvis man forhandler om prisen på lånet.

»Kunderne oplever, at der er meget store forskelle på det, der bliver annonceret ude hos bilforhandlerne, og det, der er den reelle ÅOP, hvis man ikke er god til forhandling. Men finansiering hos bilforhandlere er absolut til forhandling, fordi det er så stor en del af deres forretning i dag. Og du kan også sagtens forhandle med din bank,« siger John Norden.

Også Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen under DI, understreger, at man skal kigge på den samlede pris – inklusiv en eventuel rabat på bilens pris, hvis man vælger at tage imod bilforhandlerens tilbud om finansiering.

»Både hos forhandleren og i banken skal forbrugerne have fokus på den samlede pris. Den samlede pris kan også omfatte bilens pris. Men det afhænger meget af den konkrete situation. Nogle biler kan ikke komme længere ned i pris, mens andre forhandlere har lidt spillerum eller en speciel kampagne,« siger han.

Bilfinansiering fylder mere og mere hos forhandlerne, da der er stor konkurrence om bilsalget. Derfor er bilforhandlerne ivrige efter at finansiere bilkøbet, og det kan man udnytte som kunde, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s blad Motor:

»Dels er der hård konkurrence på bilsalget, dvs. de tjener færre og færre penge på bilen, og derfor er det blevet mere interessant for bilforhandlerne at sælge billån for at supplere den indtægt, de har på bilerne. Men man skal stadig se sig godt for. Skal man bruge en time eller to på at undersøge markedet, så har man altså en god timeløn.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen