Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Uro på gulvet trak Jyde Port lidt ned

Jyde Port gik tilbage på både bruttofortjeneste og bundlinien i 2004, hvor overskuddet før skat endte på 1,3 mio. kr. mod 3,7 mio. kr. året før. Ejerleder Peder Skovgaard forklarer, at hans adm. direktør kom på kant med medarbejderne på gulvet. Det påvirkede floweet i produktionen i negativ retning. Til sidst gav direktøren op, og ejerlederen måtte igen op i kuskesædet.

Efter Skovgaard på sine daglige runder i fabrikken fik talt med medarbejderne og fandt ud af, hvor skoen trykkede, indfandt roen sig atter på gulvet. I november blev der således sat ny omsætningsrekord for en måneds salg i virksomheden, der har haft meget travlt i oktober, november og december med produktion af døre og porte af træ.

For at imødegå lavsæsonen i januar, februar og marts yder Jyde Port en rabat på seks procent til kunder, der venter med at få deres porte til årets begyndelse. Peder Skovgaard erkender, at tilbagegangen i 2004 også skyldes en mindre salgsnedgang, men nedgangen skyldes primært en dårligt fungerende produktion, siger han. Nøgletallene er nu på vej i den rigtige retning, og Peder Skovgaard overvejer at udvide produktionen, der mangler plads.

Helt ro i virksomheden er der tilsyneladende ikke. Senest har Dansk Industri og fagbevægelsen holdt mæglingsmøde, fordi de ansatte har valgt to tillidsfolk, men det er en for meget til en virksomhed med 50 ansatte, mener Peder Skovgaard. Han oplyser, at sagen ikke er afgjort endnu.

For at få bedre styr på fabrik og kunder har Skovgaard ansat Claus Ritter, 51 år, som fabriks- og kundechef. Claus Ritter var direktør i køkkenfirmaet Modulia a/s i Horsens, der for et års tid siden fusionerede med Tvis Køkkener og Garderobeskabe.

- Han har en solid ledererfaring og indgående kendskab til en branche, der lever af at skabe individuelle løsninger baseret på standardkoncepter. Vi er sikre på, at Claus Ritter er den rette til at lede den fremtidige udvikling af Jyde Ports kundeservice koncept, siger Peder Skovgaard, som regner med at få gang i generationsskiftet i løbet af et-to år.

Han har styrket bestyrelsen ved at tage Jørgen Hvilsted ind. Jørgen Hvilsted har i mange år arbejdet som Lego-direktør indenfor logistik og produktion.

Jyde Ports produktion af døre og porte sælges primært til villaejere og landmænd. Trælasthandlere har i mange år stået for salget, men Jyde Port sælger også selv direkte til større kunder. Firmaet sælger også andre virksomheders porte samt automatik til åbning og lukning af døre og porte. Det opsøgende salg tager Peder Skovgaard og to sælgere sig af.

Jyde Port a/s - Hedensted

Mio. kr.

2004 2003

Bruttofortjeneste 12,5 14,2

Resultat før skat 1,3 3,7

Egenkapital 11,8 10,9

Ansatte 50 48

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen