Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Ugen der gik: Endnu flere betalingsløsninger til danskerne

28BUSRUSSIA-APPLEPAY-120418.jpg
Apple Pay er flittigt anvendt rundt om i verden. Her i en Starbucks i Moskva. Foto: Maksim Smejev/Reuters

En ny vej til mobilbetaling og gebyrfri adgang til realkreditlån er blandt ugens nyheder.

Danskerne får i øjeblikket flere og flere mobile betalingsløsninger – senest Apple Pay, som først på ugen sluttede sig til den meget udbredte MobilePay og Nets mobile Dankort.

Den amerikanske IT-gigant kommer fra begyndelsen hurtigt ud af startboksen, fordi omkring halv­delen af danskerne med smart­phones foretrækker en iPhone. Det er indtil videre dog kun bankkunder hos Jyske Bank og Nordea med en iPhone 6 eller nyere, der kan benytte Apple Pay. Hos Nordea kræver det et Visa/Dankort eller et Mastercard, mens Jyske Bank kun tilbyder tjenesten til kunder med et Visa/Dankort.

Det næste krav er at finde en butik med Apple Pay i betalings­terminalen eller kontaktløs kort­betaling. Men Apple Pay kan bruges på stort set alle eksisterende betalings­terminaler i de danske butikker i konkurrence med MobilePay og Nets’ mobile Dankort, som også lader kunderne betale med mobilen. Men det kniber tilsyneladende for de to danske løsninger med at vinde indpas blandt forbrugerne.

»Nets’ Dankort-app og MobilePay er mislykkedes med at få hul på markedet for mobilbetaling i butikkerne. Det kan måske lykkes for Apple nu med deres mulighed for at betale hurtigt med mobilen,« siger Jan Damsgaard, professor på CBS.

18BUS20170908-154526-4-1832.jpg

Han er netop kommet hjem fra Kina, hvor stort set alle forbrugere betaler ved hjælp af mobil-appen Alipay, som i vid udstrækning fungerer ligesom Apple Pay.

Apple Pay kan foruden ved butiks­terminaler bruges i mange apps og online. Apples mobile betalings­løsning eksisterer allerede i næsten 20 lande, hvor Apple-brugere kan betale trådløst med deres iPhones ved at lægge den på terminalen, mens fingeren er placeret på touch-id.

»For mange vil det stadig være et stort skridt at smide Dankortet ud. Men det kommer vi til,« forudser Jan Damsgaard.

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSRB-PLUS-Digitale-roe#2.jpg
Billedtekst

Bankkunder kan spare stort ved at flytte

Forbrugerrådet Tænks magasin, Penge, har sammenlignet 25 banker ud fra tre modelfamilier og konkluderer, at familien med den laveste indkomst, lejebolig samt billån og forbrugslån kan gå fra årlige omkostninger på cirka 8.000 kroner til godt 3.000 kroner ved at flytte fra dyreste til billigste løsning.

»Det gælder alle forbrugere, at man kan spare penge ved at forhandle eller skifte bank, ikke kun dem med de store engagementer,« siger testansvarlig Ilyas Dogru.

Familien med det største engagement kan spare hele 25.000 kroner om året, hvis den flytter fra testens dyreste bank til den billigste.

12BUS20170907-113849-3-1149.jpg

Nordea bruger gebyrvåben for at kapre kunder

Nordea Kredit går til kamp for at få flere kunder ved resten af året og i 2018 at fjerne nogle af omkostningerne ved at flytte et realkreditlån ind i butikken.

»Vi fjerner nu hovedparten af de omkostninger, der normalt er ved at skifte realkreditinstitut, og dermed får kunderne en stor reel besparelse ved at skifte til Nordea. På den måde håber vi, at pris- og kvalitets­bevidste kunder vil tage kontakt til os, så vi kan fortælle, hvad vi kan tilbyde i Nordea,« meddelte Peter Smith, chef for Nordea Kredit.

Netop høje omkostninger ved at skifte realkreditlån har udløst kritik af den reelle konkurrence på området og medført, at boligejere har været stavnsbundne til det realkreditinstitut, de optog lån i.

Ifølge Nordea Kredits beregninger vil der være en besparelse på 9.000 kr. for boligejere med et lån på to millioner kroner, når de i den kommende tid slipper for at betale lånesagsgebyr, ekspeditionsgebyr og kurtage. Det efterlader dog stadig gebyr til tinglysning og indfrielse af det gamle lån. Konkurrenten RD tilbyder nye kunder gratis tilflytning inklusiv tinglysningsafgiften til staten og indfrielses­gebyret – men kun hvis de bliver kunder i instituttet.

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSarbejdspladser-115245.jpg
Developere scorer kassen på bolig-byggeboom - - - - RB PLUS: 19/10/2016. kl. 16.38: Nye folk besætter de fleste udflyttede job 21.000 ansøgninger er blevet sendt til knap 1100 udflyttede arbejdspladser. Langt de fleste stillinger er blevet besat af nye medarbejdere i provinsen. RB PLUS/PFS. Husk at få håndværkerens tilbud på skrift Få tilbuddet på skrift og vær sikker på, at du også har de "skjulte" udgifter med. Her er de enkle råd til den gode håndværkeroplevelse. Arkivfoto: Danskerne oplever ofte arbejdsglæde BV.: -Arkiv- SE RB PLUS Danskerne er EU's største "jobtimister" BV.: To ud af tre ledere forventer jobfest i dansk erhvervsliv BV.: ARKIVFOTO 2005 af håndværkere- Se RB 15/11 2013 07.00. Når landets kommuner skal bygge nyt eller renovere skoler, børnehaver og plejehjem, fokuserer kommunerne ofte kun på at få det billigste tilbud. Men det koster ofte kommunerne i det lange løb, lyder det fra eksperter. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2013)

Ugens tal: Flere får løn

5,7% er antallet af lønmodtagere i Københavns omegn vokset med over de seneste to år. Til sammenligning er antallet i Østjylland steget med 4,3 pct., i byen København med 4 pct., og i Vest- og Sydsjælland med 1,8 pct. – den mindste vækst i landet.

26BUSPix-Villa-132921.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen