Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

43.000 danske boliger må nøjes med klatvask mens rigmandsghettoerne blomstrer

bruser
Primitivt delebrusebad i et koldt kælderrum i Københavns nordvestkvarter Foto:

Priserne på nybyggeri i Danmarks storbyer er så høje, at der bliver skabt deciderede rigmandsghettoer, hvor kun dem med meget dybe lommer kan være med.

Det er en kedelig byudvikling, mener direktøren for Boliga.dk.

»Det, vi ser i øjeblikket, er skabelsen af deciderede rigmandsghettoer i Danmarks største byer. Her bliver der rejst økonomiske mure, hvor det kun er de rige, der bliver lukket ind ad porten,« siger Frederik Rovsing, boligøkonom og direktør i Boliga.dk.

06BUSBetina-Garcia-103007.jpg

Ifølge tallene er de ejerlejligheder, der er blevet bygget i 2015 eller senere i København, Aarhus, Odense og Aalborg, og som er blevet handlet i løbet af det seneste år, alle dyrere end den ældre boligmasse i de danske storbyer. Flere steder endda ganske betragteligt.

Mindst forskel i København

Den største prisforskel finder man i Odense, hvor salgskvadratmeter­prisen på nybyggeri i gennemsnit er godt 32.000 kroner, mens gammelt kun koster knap 17.500 kroner.

Prisforskellen er faktisk mindst i København, hvor nybyggeri koster godt 38.800 kroner pr. kvadratmeter og gammelt knap 35.400 kroner.

Det svarer til, at en nybygget lejlighed på 80 kvadratmeter i København i gennemsnit koster 3,1 millioner kroner – mens en, der har flere år på bagen, koster omkring 2,8 millioner kroner. I Odense vil det tilsvarende koste henholdsvis 1,6 millioner kroner for nybyggeri og 1,4 millioner kroner for gammelt byggeri.

Frederik Rovsing peger på, at rigmandsghettoerne ikke kun er et fænomen på ejerboligmarkedet, men også gælder lejeboligmarkedet, da der er fri prisfastsætning af huslejen på nybyggeri.

»Lejeboligmarkedet i områderne vil derfor også i vid udstrækning være lukket land for mennesker med almindelig indkomst. Ved at samle en masse af den samme type mennesker de samme steder får man en kedelig byudvikling, da man ikke får skabt de forskelle i levevis, der giver en god dynamik i et lokalsamfund,« mener direktør Frederik Rovsing, Boliga.dk.

Sommerhuse ved Hals

Ugens tal Klatvask i København

43.000 boliger i Danmark har stadig ikke bad eller adgang til et, viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik. 13.000 boliger har dog fået bad siden 2010. Ifølge statistikken er klatvask primært et hovedstads­fænomen, skriver Nybolig i en pressemeddelelse.

28BUS20161114-144247-4-1155.jpg

4.700 kroner dyrere at være børnefamilie

Fra marts til april er det blevet en smule dyrere at være dansker. En stigende inflation betyder nemlig, at både prisen på mad og benzin stiger.

Det konkluderer Nykredit på baggrund af netop offentliggjorte april-tal for forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik. Inflationen lå således på 1,1 procent i april, hvilket er 0,1 procentpoint højere end i marts.

Opgjort i kroner og øre betyder dagens inflationstal for en gennemsnitlig dansk børnefamilie med et årligt forbrug på ca. 430.000 kroner, at udgiftsposterne samlet set er steget med godt 4.700 kroner det seneste år.

23.000 ældre er endt som dårlige betalere

Huspriser rammer niveau fra før krisen

Prisen for et gennemsnitligt parcelhus på 140 kvadratmeter har atter rundet to millioner kroner, viser ejendomsmæglerkæden Homes prisindeks.

»Det er første gang siden september 2008, altså måneden hvor finanskrisen brød ud, at priserne runder den milepæl. Hussalget har været rigtigt godt kørende det seneste halve år, og det fortsatte i april med en solid prisstigning på 0,7 procent til følge,« siger Mads Ellegaard, relationschef i Home.

Et hus blev solgt knap seks procent under de højeste priser fra før finanskrisen, viser Homes prisindeks. Hvis inflationen fraregnes, er de reale huspriser dog stadig 19,7 procent lavere, end da de toppede før finanskrisen.

»Det betyder, at boligkøberne i dag har noget større købekraft, og de kan samtidig finansiere boligen til en meget lav rente. Det større råderum, god beskæftigelse og en god optimisme er en væsentlig forklaring på de stigende priser,« siger Mads Ellegaard.

Husene er altså kommet godt efter lejlighederne, som har taget et dyk i april – især i København.

29BUS249974521-134440.jpg

Så meget billigere er ny belåning af sommerhuse

Siden 1. maj i år har det været muligt at belåne køb af fritidshuse med op til 75 procent realkredit­belåning mod tidligere kun 60 procent. Dermed er det blevet billigere at låne penge til sommer­huset.

Prissammenligningsportalen Mybanker har beregnet, at låntager ved realkreditbelåning på 75 procent kan spare mellem 6.611 og 19.883 kroner før skat om året – afhængigt af hvor dyr en fritids­bolig, der er tale om.

»Når du kan låne væsentligt mere i realkreditlån til dit sommerhus, betyder det, at du kan »flytte« meget af dit lån fra de dyrere banklån til de ofte væsentligt billigere realkreditlån,« siger Peter Jensen, kommunikationschef i Mybanker, i en pressemeddelelse.

Ved 60 procent belåning i et realkreditinstitut, 35 procent belåning i en bank og fem procent egenfinansiering vil de totale årlige omkostninger inklusive bidrag, kursskæring og rente på et F5-lån løbe op på 56.795 kroner, mens de ved 75 procents realkredit­belåning løber op i 43.573 kroner – en besparelse på i alt 13.222 kroner om året.

huse

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen