Berlingske Business

Ubetalte regninger hober sig op hos stadig flere unge

Woman hands with bills and mobile phone
ARKIVFOTO

Mens danskernes samlede gæld bliver mindre, vokser antallet af unge, der ikke kan betale deres regninger.

Juleindkøbene kan være hårde at komme igennem, hvis regningerne i forvejen er svære at få betalt.

Sådan ser virkeligheden ud for stadig flere unge.

Andelen af dårlige betalere i alderen 18 til 30 år er nemlig fortsat med at stige også i tredje kvartal. Det viser nye tal fra Debitor-registret, der drives af kreditvurderingsbureauet Bisnode.

Dermed har 3,88 procent af de unge misligholdt gæld. Det er flere end blandt resten af den danske befolkning, hvor andelen længe har været faldende.

Billede

Ifølge Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, er en del af forklaringen bag det stigende antal unge skyldnere, at denne gruppe på sin vis er særligt sårbar.

»Hvis vi ser på de unge, så er det dem med det laveste råderum i økonomien,« siger hun.

»Fordi du etablerer dig, når du er ung, skal der ikke gå ret meget galt, før du lige pludselig står i en situation, hvor du ikke kan betale de penge tilbage, som du har lånt.«

Ny fremdriftsreform: Kravene til de studerende slækkes

For de unge er det samtidig en stor udfordring at stå med gæld, fortæller Ann Lehmann Erichsen.

»Det lukker rigtig mange døre. Det kan være umuligt at låne til et indskud til en lejet lejlighed, at tegne et mobilabonnement og så videre,« siger hun.

Selv om der er flest dårlige betalere blandt de unge, er det stadig danskere på over 30 år, der sidder tungt på den største del af gælden.

MOBILE-VENICE

Faktisk er den gennemsnitlige gæld for gruppen over 30 år mere end dobbelt så stor som for de 18-30-årige.

De unges gæld er dog blevet større igennem en periode. Ifølge tallene fra Debitor-registret steg den med omkring seks procent i tredje kvartal, mens resten af danskernes gæld er faldet.

Nationalbanken

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen