Berlingske Business

Ubesværet rejse med Stilo Abarth

Fiat Stilo er to vidt forskellige biler. Den 5-dørs snusfornuftige bil, der med god højde frem for alt byder på

imponerende rummelighed. Kabinen i den 5-dørs er ganske enkelt blandt klassens største.


Prisen for den praktiske

rummelighed betales delvis på designkontoen. Omvendt forholder det sig med den 3-dørs udgave. Her er designet vigtigst og

rummeligheden har lavere prioritet. Hermed er Stilo en bil, der har en bred appel.


Vi har i denne omgang fat i det sportslige

hjørne af Stilo. Med efternavnet Abarth på bagklappen er der lagt op til sportslige præstationer, og det høres

på lyden, der øjeblik nøglen drejes. Motoren i denne 3-dørs Fiat Stilo er den 5-cylindrede rækkemotor

på 2,4-liter. Jeg har altid haft en svaghed for 5-cylindrede motorer. De drejer som regel bedre og lettere end de 6-cylindrede

V-motorer, og lyden er det rene fløde for ørene. Dyb, snerrende og aldrig for anmasende. Ydelsen er 170 hestekræfter

og motoren trækker pænt fra bunden, mens den virkelig lægger alle hestene i asfalten højt opppe i omdrejningsfeltet.


Stilo

Abarth fås foreløbig ikke med manuel gearkasse, men kun med Selespeed. Lidt populært sagt er Selespeed en moderne

elektronisk måde at kombinere de bedste fra en manuel gearkasse med muligheden for en vis automatik. Gearkassen har flere muligheder

og kan enten skiftes via knapper/vippeplader ved rattet eller ved brug af gearvælgeren, der vippes frem og tilbage. En tredie

mulighed er at overlade skiftene til Selespeed selv. Så skifter anpassser gearkassen selv skiftene efter chaufførens kørestil.


Selespeed

har efterhånden været en del år på markedet og det er tydeligt, at systemet hele tiden bliver forbedret i

takt med udviklingen. Siden jeg prøvede Selespeed er skiftene blevet hurtigere og nedgearingerne med mellemgas endnu bedre.

Samtidig er Selespeed blevet bedre til at skifte manuelt. Hvis du blot letter en anelse på gassen lægges næste gear

ganske blødt ind, omend det kræver en lille smule tilvænning.


Det meste af tiden foretrækker jeg at

køre i fuld manuel mode. Her bliver gearkassen i det gear du har valgt og med den smidige motor er det muligt f.eks at starte

stille og roligt fra rødt lys og derefter trykke eksempelvis tre gange hurtigt på ''''op-knappen''''. Dermed skifter gearkassen fra

1 til 4 gear. Her snurrer maskinen med ganske få omdrejninger i ringvejstrafikken og har du brug for lidt punch er kræfterne

nu kun et tryk eller to væk. Ganske afslappende.


En anden herlig detalje ved Selespeed er nedgearingerne. De er perfekte hvergang

og du kan koncentrere kræfterne om at bremse og styre ind i svinget mens du skifter ned med fingrene før indgangen til

svinget og op igen på vej ud. Det er rigtig sjovt og funktionen er overbevisende i samspil med den kontante undervogn. Det ville

dog nok være på sin plads med et 6 gear, hvilket ville give mulighed for færre omdrejninger oppe i fartregistret.


Vi

har kørt mange kilometer i Stilo Abarth og det er faktisk som rejsebil, at bilen gør det bedst. Stilo gør det

sådan set fornuftigt nok på små krøllede veje, men bilen er relativt tung og det er ensbetydende med at bilen

skrubber farten af over forhjulene. Sikkert og entydigt men ofte er den lidt doven med at få rumpen med rundt i et snævert

sving. Styretøjet afpasser virkningen efter farten og kan eventuelt indstille på City-mode, så bliver parkering

med en lillefinger muligt. Grundudstyret i Abarth er højt og i tilgift havde testbilen det avancerede Connect-system monteret. Det

er populært sagt et kombineret telefon- og navigeringssystem, der via et callcenter giver mulighed for at få hjælp

til en række praktisk opgaver såsom reservationer og oplysninger om færger mm. Hvis man eksempelvis holder uden

for en by og søger en kinesisk restaurant kan man via et tryk på bare en knap få forbindelse med callcentret. Her

får man automatisk besked om bilens position og herfra kan så eventuelt lægge ruten til restauranten ind i bilens

navigering. Eller man kan bede call-centret om at ringe og høre om der er plads i restauranten.









Stilo også

med diesel

Stilo få nu også med moderne Common Rail diesel. Der er frit valg mellem 80 og 115 hk. 80 hk motoren topper

med et drejningsmomentet på 196 Nm allerede ved 1.500 o/min. Økonomien rækker til 18,2 km/l i snit for en 5-dørs.

115 hk motoren er forsynet med intercooler og variabel geometri på turboen. Drejningsmomentet er 255 Nm ved 2.000 o/min. Tophastigheden

er 190 km/t og en 5-dørs Stilo 115 JTD ruller 18,5 km/l. Udstyrsmæssigt er der ingen forskel på Stilo med 80 hk

og 115 hk. Begge motorer fås i kombination med udstyrsniveauerne Active og Dynamic. Begge har seks airbags som standard. Billigste

Stilo JTD 80 koster som 3-dørs 209.997 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen