Berlingske Business

Thy Data ruster sig til nye markedssegmenter

Thy Data koncernen med hovedkvarter i Thisted og afdelinger i flere byer landet over, har brugt det seneste år på at ruste sig til igen at vækste.

Den ekspanderende it-koncern afleverede forrige år et kanonregnskab med en bruttofortjeneste på mere end 50 mio. kr. og et resultat før skat på mere end ti mio. kr.

I det seneste regnskab er væksten tilsyneladende bremset op, for såvel bruttofortjeneste som resultat er vigende.

Det bekymrer ingenlunde grundlægger, hovedaktionær og direktør, Egon Østergaard, som driver virksomheden sammen med sin kompagnon Per Møller, ¿ tværtimod.

- Det var kort og godt en strategisk beslutning, at vi ville investere en betydelig del af vores overskud i nye aktiviteter, som kan sikre den fremtidige vækst, siger han.

Life Science

Thy Data har dels brugt mange ressourcer på indførelsen af et helt nyt kvalitetssystem. Dette kvalitetssystem baner vejen for, at koncernen nu også kan kaste sig over et helt nyt felt kaldet Life Science.

Bag udtrykket gemmer der sig medicinal- og fødevareindustrien. Thy Data har i årevis haft ekspertise indenfor udvikling og salg af produkter til Microsoft Business Solution XAL og Axapta. Nu har Microsoft udviklet en særlig version af Axapta til netop Life Science, og thyboerne bliver blandt de første til at gå med softwaregiganten i denne udviklingsproces.

Koncernen er slet og ret en af de allerførst Microsoft partnere, der er klar med et branchemodul baseret på Microsofts ;Life Science Axapta&;, og virksomheden har sikret sig den nødvendige certificering til at implementere modulet til drift.

Egon Østergaard har store forventninger til det nye forretningsområde, som i særlig grad tager hensyn til de skrappe amerikanske myndighedskrav til virksomheder, der ønsker at eksportere fødevarer og medicin til landet. Det handler i vid udstrækning om at kunne spore produkterne tilbage i fødekæden, så man populært beskrevet kan følge den enkelte pille helt tilbage til fødslen.

IT-koncernen består af ikke færre end ti selskaber. Et af dem er særligt interessant. Det ligger i Tunesien. Her har Thy Data Center Tunesia LLC fire medarbejdere.

Historien bag placeringen i Nordafrika er helt speciel, forklarer Egon Østergaard.

- Vi havde på et tidspunkt en tunesisk medarbejder. Han ønskede at rejse hjem, men vi ønskede ikke at miste hans kompetencer. Derfor fik han til opgave at starte en afdeling for os i Tunesien.

Afdelingen udfører programarbejde for selskabet Thy Data Center Solution som underleverandørarbejde, og det går over al forventning, fortæller direktøren. Thy Data koncernen har aldrig haft en salgsafdeling. Projekterne kommer i hus via en åben dialog med kunderne, fastslår Egon Østergaard. Han vurderer imidlertid, at det generelle kendskab til koncernen har fået et godt løft, efter at it-virksomheden er blevet medsponsor for håndboldligaklubben Team Tvis Holstebro.

Optimismen afspejles i koncernens forventninger til det indeværende regnskabsår, hvor man regner med et væsentligt bedre resultat end det netop afleverede.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen