Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Taximand, du graver din egen grav

Billede
Alternativerne til taxa trænger sig for alvor på, når man har oplevet en rigtigt dårlig tur med mangel på elementær service. (Arkivfoto: Christian Lindgren)

KLUMME: Det er en dyr fornøjelse at køre med taxi – især hvis det ikke er en behagelig tur. Finansjournalisten Povl Dengsøe overvejer alternativer.

Det er efterhånden et helt fast spil, der kører. Efter snart 30 år i København ved jeg efterhånden, hvordan jeg hurtigst kommer fra A til B. Især til og fra min hule i Brønshøj til lufthavnen, som efterhånden er den sidste strækning, hvor jeg bruger en taxi. Ellers er jernhesten og offentlig transport det foretrukne våben til at komme hurtigt frem i den mere og mere trafikalt tilsandede by. Men sammen med familien og med et par velvoksne kufferter er det altså rart at blive kørt. Her kommer taxikørsel ind i billedet.

Familien har udelukkende brugt autoriserede københavnske taxier i alle årene. Ingen Uber-ture endnu. Tænker at det må være tryggere at køre med en veluddannet chauffør i en solid tysk bil og et udvidet kørekort til at bevæge sig sikkert rundt i den københavnske trafik. Men nu er jeg ved at være træt. Træt af det evige spil om at forhindre taxien i at køre en solid omvej med en solid ekstra regning til følge. Træt af, at serviceniveauet bliver ringere og ringere. For så synes jeg, at de 300-400 kroner, turen koster, afhængigt af om det er en ærlig chauffør, er for dyrt.

07BUSMATHIAS-LIGHT-102446.jpg

En dårlig oplevelse

På den seneste tur fra lufthavnen til Brønshøj ringede chaufførens telefon, allerede inden vi havde forladt lufthavnens område. Chaufføren spurgte ganske vist, om det var i orden, at han lige svarede. Det er lidt svært at sige nej til, og det resulterede i en animeret samtale, som varede stort set hele vejen gennem byen.

Jeg var dog nødt til at afbryde talestrømmen et par gange for at få chaufføren til at køre den tilnærmelsesvis nærmeste vej. Det resulterede i, at han synligt fornærmet lagde sig i inderste spor bag en ældre bilists meget langsomme fremfærd. Og vi fik derfor mulighed for at opleve rødt lys i samtlige lyskurver fra Kastrup til Bellahøj.

Fremme ved privaten åbnede chaufføren bagagerummet inde fra kabinen og bad os lukke det efter os. Summa summarum: Vi blev ganske vist transporteret fra A til B. Men vi tilbragte en halv time i en snæver kabine med fornemmelsen af at være trængt ind i chaufførens privatliv og hans private samtale. Det var ubehageligt igen at skulle påpege, at vi var på vej ud på en omvej, hvortil svaret lød, at når man bare kører, så kan man let glemme, hvor man skal hen.

aaa

Læg dertil, at service fra chaufføren, der aldrig forlod sit sæde, i denne taxi var navnet på en by i Langtbortistan, og at prisen var tæt på 400 kroner. Det er simpelthen en dårlig oplevelse.

Jeg ved, at der er taxichauffører i denne by, der går op i at levere en ordentlig service – som netop burde være kernen i at arbejde i et servicefag. Og jeg er sikker på, at de får gode drikkepenge efter turen.

Uber

Men de er også de eneste våben, taxi­branchen har over for de flere og flere alternativer, de skal konkurrere med. Vi havde uden tvivl brugt Metro eller S-tog, hvis de dækkede strækningen. Men det bliver også sværere og sværere at se bort fra Ubers meget lavere priser.

Når prisen er i top, og service er i bund, som vi har oplevet, så er vi nede på, at det er de helt basale priser, der afgør valget af transport i fremtiden. Her vinder de traditionelle taxier ikke i øjeblikket.

tax

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen