Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Tak for fåreskindet, DAO. Må jeg få min pakke nu?

alsen
Foto:

I de senere år er stribevis af nye fragtfirmaer og pakkeshops blomstret op. Det har skærpet konkurrencen, men afføder også bizarre begynderfejl. Og således blev en tøjhest til min datter vekslet til en pakke stinkende lammeskind.

Det startede faktisk meget godt. En søndag aften i januar tikkede en SMS ind, hvor fragtfirmaet DAO365 venligt meddelte, at min lillebror netop havde indleveret en pakke, der nu havde retning mod mig i København.

Pakken var en fødselsdagsgave til min toårige datter, og allerede tirsdag morgen kunne DAO oplyse, at den lå klar til afhentning ved en købmand på Nørrebro, et stenkast fra min lejlighed.

Så simpelt skulle det ikke vise sig at gå, men lad os lige starte et andet sted:

De senere år har stadig flere fragt­firmaer meldt sig på banen og taget konkurrencen op mod PostDanmarks – nu PostNords – tidligere monopol på fragt af pakker herhjemme. Ud over GLS har mindre virksomheder som Bring, Jetpak, CoolRunner og DAO365 set dagens lys.

Medie: 75.490 udlandsdanskere har gæld til Skat Ny kulegravning

Det har også affødt et mere fleksibelt afhentningssystem, det som udgangspunkt er svært at være modstander af: I dag har hundredvis af tankstationer, købmænd og mindre forretninger fået licens til at modtage og opbevare pakker for de forskellige leverandører. Konkret betyder det, at man som kunde ikke længere er underlagt posthusets trange åbningstider, ligesom man typisk vil kunne få afleveret sin pakke relativt tæt på hjemmet. Men der synes også at være en bagside. For mit eget vedkommende har jeg på Nørrebro hentet pakker i halvsuspekte mobilforretninger og rodede købmands­forretninger, der ikke rigtig synes optaget af at udvikle et gangbart opbevaringssystem.

Hos en købmand på Nørrebro ligger alle pakker f.eks. i én stor rodet bunke, og når man skal hente sin pakke, lyder spørgsmålet typisk: »Hvordan ser pakken ud?«, hvilket er et lidt svært spørgsmål, da jeg sjældent sender pakker til mig selv.

Nå, men tilbage til DAO365 og fødselsdagspakken til min datter.

Pakken var nemlig ikke ankommet til købmanden, som lovet af DAO365. Her meldte det næste problem sig, for DAO har ikke lige et telefonnummer stående nogen steder på hjemmesiden.

Man har i stedet en chatboks, man som kunde kan benytte, og der skulle gå et døgn, før en venlig medarbejder ringede og oplyste, at pakken af uransagelige årsager var strandet på en terminal i Rødovre. Den burde være leveret ved købmanden nu, forsikrede medarbejderen.

Post Danmark

Det skulle vise sig at være en sandhed med modifikationer. For godt nok lå der nu en pakke med mit navn og adresse på, men da jeg åbnede den lidt senere, bredte der sig noget overraskende en tung stank af får.

Jeg havde simpelthen fået en hel pakke fåreskind. Da jeg eksaminerede pakken, fremgik det, at min adresselabel var klistret oven på en andens – en mand fra Bornholm, der altså sandsynligvis sad og savnede sit givetvis dyre skind ude på solskinsøen.

Jeg fik kontakt til DAO, som noget brødebetynget beklagede fejlen, og et par dage efter fik jeg den rigtige pakke, mens jeg sendte skindet den anden vej retur.

xx

I mellemtiden er DAO fortsat med at sende SMSer for at minde mig om den pakke, der altså er hentet for længst. Oplevelsen tegner et billede af en lidt rodet forretning, der trods gode intentioner har udfordringer med sin infra­struktur og basale kundeservice.

På et tidspunkt, hvor stadig flere danskere handler online, er det tiltrængt og kærkomment med konkurrence på leverandørområdet.

Jeg kommer dog nok selv til at holde fast i de mere erfarne aktører den kommende tid: Næste gang kunne det være noget mere værdifuldt end tøjheste og fåreskind, der blev forbyttet.

Billede

Michael Alsen er journalist på Berlingske Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen