Berlingske Business
17:42

Swipps svipser, de hemmelige gebyrer og boligfesten taber pusten

Ugen privat

MobilePay vinder vigtigt slag over Swipp, prisfesten i København tager en puster, og realkreditten får påtale for skjult gebyr. Privatøkonomisk journalist Louise Kastberg giver dig her et overblik over vigtige privatøkonomiske nyheder fra ugens løb

MobilePay vinder vigtigt slag over Swipp

Da jeg var barn, hærgede den store videokrig mellem Betamax og VHS. Hjemme hos os satsede vi på den forkerte hest. I slutningen af 1980erne sejrede VHS, og vores skrummel af en Betamax-videobåndafspiller henslumrede til en mindre aktiv tilværelse som støvsamler.

I de senere år har en anden stor teknologisk krig raset herhjemme – nemlig opgøret mellem Danske Banks mobilbetalingstjeneste Mobile­Pay og Swipp, som har omkring 70 pengeinstitutter bag sig.

I den forgangne uge stod det måske hidtil største slag, som ifølge flere eksperter kan blive det endelige dødsstød til Swipp. Nordea, som var den største spiller i Swipp-samarbejdet, valgte nemlig at slutte sig til fjenden og blive en del af MobilePay. Det fik blandt andre Forbrugerrådet Tænk til at råbe vagt i gevær. Her frygter man, at det kan komme til at koste forbrugerne dyrt, hvis det ender med et monopol på mobilbetalingsområdet.

»Det kan godt være, at vi i dag ikke betaler gebyrer for at bruge MobilePay, men det kan vi komme til i fremtiden,« sagde seniorøkonom Troels Holmberg til Ritzau.

DB

MobilePay blev lanceret i 2013 og har i dag op mod 3,2 millioner brugere, mens Swipp aldrig har nået tilnærmelsesvis samme udbredelse.

»Det er uheldigt set med konkurrencebriller. Det ville være godt med en stærk modspiller til MobilePay, så priserne i fremtiden ikke får lov til at løbe løbsk,« lød det fra Troels Holmberg.

Peter Lybecker, administrerende direktør for Nordea i Danmark, var dog hurtigt ude med meldingen om, at det fortsat skal være gratis for kunderne at betale med mobilen.

»Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det kommer til at koste noget for dig, der vil lave en betaling,« sagde han til Berlingske Business.

Hvad angår krigen mellem Mobile­Pay og Swipp, har jeg denne gang helgarderet og spiller på begge heste. Eller det vil sige, at jeg som så mange andre har begge betalingsløsninger.

Men det er vist kun blevet til et par enkelte overførsler med Swipp, mens MobilePay efterhånden er en integreret del af hverdagen.

Nord

Mange boligejere tager ekstra lån i friværdien

Det er atter blevet populært at belåne friværdien i boligen. Nye tal fra Realkreditrådet viser, at der i september blev givet 25.896 lånetilbud til danske boligejere og virksomheder. Det er en stigning på 4.194 i forhold til august. De mange lånetilbud skyldes blandt andet en stor appetit på tillægslån.

»En stor andel af lånetilbud gives i dag til tillægslån, og omlægninger af lån fylder mindre end tidligere. Det kan skyldes, at mange boligejere allerede har udnyttet muligheden for at omlægge deres lån - særligt i kølvandet på de historisk lave renter i 2015,« siger Peter Jayaswal, underdirektør i Realkreditrådet.

Skandalesager skader vores tillid til Skat Boligejere får nedsa

Realkredittens hemmelige gebyr skal frem i lyset

Kunderne i realkreditselskaberne skal have klar besked om alle de gebyrer, de betaler for at optage lån, fastslår Finanstilsynet. Det gælder også den såkaldte kurs­skæring, der er en bid af kursen ­
på realkreditobligationer, som realkreditinstituttet beregner til sig selv.

penge

Men kunderne bliver ikke altid gjort bekendt med kursskæringen, der bruges, når lån udstedes og refinansieres. Og hvis der findes information om den, er den i mange tilfælde uforståelig, lyder kritikken fra tilsynet.

»Finanstilsynets undersøgelse har vist, at realkreditinstitutterne ikke oplyser om kursskæring i alle relevante sammenhænge. Når institutterne oplyser om kursskæring, er oplysningerne ofte utilstrækkelige og svært forståelige for den private kunde,« konkluderer tilsynet i sin rapport.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) oplyser, at kritikken vil »indgå i de videre politiske forhandlinger som opfølgning på de anbefalinger, ­
der i september kom fra ekspertudvalget om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet.«

Nu falder priserne i København

Den vilde boligfest i København er sat på standby. Den seneste udgave af Homes prisindeks viser, at lejlighedspriserne er faldet fra august til september – dog kun med beskedne 0,1 procent.

Boligejerne har dog ingen grund til at pakke champagneflaskerne for langt væk. I forhold til september sidste år er priserne på ejerlejligheder i København stadig steget ti procent. Og alene i tredje kvartal steg priserne samlet 2,5 procent.

»Ejerlejlighedspriserne i København fortsætter op det seneste kvartal, og det øger måske panderynkerne i de finansielle og politiske kredse. Stramninger som krav om fem procent i udbetaling, en mere restriktiv långivning i København og omegn og særkrav ved projekthandler har – indtil videre – ikke fået ejerlejligheds­priserne til at flade ud. Men september kan være vendepunktet, for de nyeste tal viser en pause i stigningerne i København,« siger relationschef Mads Ellegaard fra Home om de nye tal.

På landsplan er der tale om en stigning på 0,2 procent i september.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen