Berlingske Business
17:42

Superrødvin til en halvtredser

De fleste af os vil godt betale omkring et halvt hundrede kroner for en god flaske rødvin. Og hvis den er meget god, kan vi også

godt finde på at købe en kasse eller to.


I denne uges test er vi på jagt efter sådan en vin. Rammerne

er sat. Det vil sige rød og højst 50 kr. Det meddelte vi branchen. Hurtigt var der tilmeldt flere end 100 flaskekandidater,

og vi sagde stop.


Vores kollega Robert Parker kan klare 100 vinbedømmelser på en dag, så det kunne vi vel

også. Men så heller ikke mere. Det ville være ganske uoverkommeligt for vores smagere at komme igennem på

en seriøs måde. Der er altså danske vinhandlere, som gerne ville have været med i denne test, men som ikke

er det.


Hvordan skulle vi gribe testen an? Det skulle gøres samme dag, for vi havde kun én af hver til vores rådighed.

Der måtte lægges strategi og indkaldes ekstra smagemandskab.



Grovsortering

De i alt 121 vine blev grovsorteret.

Og der hvor vi kunne se, at det kun var i uge 12, at prisen var under 50 kr., eller at man skulle købe to, seks eller 12 flasker

for at få den til en halvtredser, måtte vi udelukke dem fra at være med. Det bragte os ned på 108 flasker.

Stadigt voldsomt.


Inden de blev "blindet" og fik numre, noterede jeg , hvilke lande som var repræsenteret. Der

var flest franske i alt 45. Der var lidt Bordeaux, der var ret mange Rhonevine men flest sydfranske. Italien kom ind som nummer to

med 26 vine. De fleste kom fra Apulien. Det er sådan set ikke så sært, men at Veneto er så godt repræsenteret

i denne klasse er overraskende.


Spanien var tredje største leverandør med 18 vine. Her var hovedparten fra området

syd for Madrid, og kun få fra Rioja, Penedes og Navarra. Resten kom fra Chile, Australien, Argentina, Sydafrika, Californien,

Portugal, Marokko og Tunesien. I nævnte rækkefølge.



Flere smagehold

Vi satte to smagehold til at finde

de seks bedste repræsentanter fra Frankrig. To smagehold delte Italien imellem sig, og skulle sammen udpege fire italienske

vine til den endelige finale. Et smagehold tog sig af Spanien. De skulle udpege tre vine og endelig fik det sidste hold resten af

verden, og skulle komme med tre vine herfra. Identiteten på finalekandidaterne blev ikke afsløret. Men de vine, som ikke

nåede videre, blev studeret nøje og gensmagt, og flere ville, da de så etiketten, gerne snige en ekstra eller to

med til den endelige smagning.


To timer efter sad det sædvanlige smagepanel (seks personer) om bordet med 16 udvalgte flasker,

der alle havde fået nøjagtig samme behandling. Det vil sige, der var taget fire glas af hver sidst på formiddagen,

og proppen var sat i med det samme. Vi kendte fordelingen af vinene landene imellem, men ikke i hvilken rækkefølge, de

kom. Opgaven var sådan set enkel. Vi skulle bare finde den bedste.


Finalesmagningen - når man tager højde

for prisloftet, var en flot parade, som præsenterede sig for os. Det var ikke uniformeret maskinvine.


Det var ikke bare

frugtbomber med alkohol. Der var både stil, karakter og personlighed over de 16 rødvine til max. en halvtredser. Et par

af vinene kunne ikke klare ventetiden fra formiddag til eftermiddag, og det er naturligvis diskvalificerende. Da vi havde afleveret

vores karakter og bedømmelse til "regnskabschefen", blev vinenes identitet afsløret.


Det var spændende,

for vi havde jo alle en ide om, hvad det var, vi havde smagt. Vi u

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen