Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Stor dansk interesse for privat net-domæne

I sidste uge blev der lanceret en ny, international domæne-betegnelse på internet. Den er udelukkende beregnet til privatpersoner,

og danskerne strømmer til.


Betegnelsen er .name (dot-name). Den giver brugere overalt i verden mulighed for at opbygge

en unik og personlig identitet på nettet.


Foruden nationale domæne-betegnelser som f.eks. .dk kender alle net-surfere

de internationale domæne-betegnelser .com, .net. og .org, der har eksisteret siden midten af 80''erne. Den 1. oktober sidste

år kom to nye til, .info og .biz, og for ni dage siden gik .name i luften.


Det er virksomheden Global Name Registry (GNR)

med base i London og speciale i teknologisk infrastruktur, som lancerer .name, der i fagsprog er et top-level-domæne, TLD. I

Danmark udbydes det af Speednames, der bl.a. har registrering af internet-domæner som forretningsområde, og hvis modervirksomhed

Ascio Technologies som den eneste virksomhed i Skandinavien er blevet akkrediteret som forhandler af .name.

Danmark nummer syv

Efter

starten på .name-salget blev der på verdensplan registreret 60.000 .name domæne-navne. På denne liste ligger

Danmark som nummer syv over de mest registrerende lande - vel at mærke ikke i forhold til indbyggerantallet, men i rent antal.

Vi efterfølger USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Japan og Sverige. Den globale mængde registreringer vil blive

gjort op med et par ugers mellemrum. Speednames ønsker ikke at oplyse det nøjagtige antal danske registreringer.


-

Men vi er overraskede over resultat, langt flere danskere har registreret sig, end vi havde forventet. Men på den anden side

- danskerne er generelt ret sofistikerede i deres brug af nettet, og mange vil altså have sig en helt personlig og ikke mindst

international identitet på nettet. De forstår, at det er vigtigt at eje et "name" på internet til brug

sammen med fremtidige, digitale identitetstjenester, siger Anders Kofoed fra Speednames.


Domænet .name bliver med tiden

en digital informationskilde til hverdagsbrug for familier og en platform for e-handelstransaktioner. De videre perspektiver er, at

.name-adressen også kan anvendes som mobiltelefonnummer og til et personligt, digitalt arkiv.

Først til mølle

Den

nye domæne-betegnelse kan anvendes til både web-adresse og e-mail-adresse. Web-adressen (egen hjemmeside) er www.fornavn.efternavn.name,

mens e-mail adressen er fornavn@efternavn.name.


Altså helt og holdent bygget op på ens eget navn eller kaldenavn.

Dog med den begrænsning, at "først til mølle" princippet hersker.


Så hvis man hedder Ole

Jensen og gerne vil med på .name-vognen, er det en rigtig god idé at hoppe på allerede i dag. Hvis en anden Ole

Jensen allerede har været dér, må man tilføje noget mere, f.eks. et mellemnavn, initialer, fødselsdato

eller andre tal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen