Berlingske Business
17:42

Sportsvognslegende bliver 50

Til markering af 50-års jubilæet kommer Chevrolet med en specialmodel af den legendariske amerikanske sportsvogn.


Udvendig

kendes modellen på den specielle røde lakering og champagnefarvede letmetalfælge med særlige emblemer. Det

specielle logo findes også på karosseriet og det er broderet på sæder og gulvmåtter. Som standard er

den specielle udgave monteret med det nye magnetiske kontrolsystem i dæmperen, hvilket ellers er ekstraudstyr til 2003 modellerne.

Specialmodellen bliver kun fremstillet et år i begrænset antal som coupé og convertible - også kaldet roadster.


Den

magnetiske dæmperkontrol i femte generation af Corvette giver mere kontrol over styringen ved pludselige manøvrer ved

høj hastighed. Det nye system bruger jernets magnetiske egenskaber til kontinuerlig justering i forhold til vejens beskaffenhed

og fungerer på denne måde: væsken i dæmperne indeholder ganske små jernpartikler. Hvis sensorer ved

hjul, styretøj eller bremser fortæller en computer, at dæmpervirkningen skal justeres, sender den en elektrisk

strøm til elektromagnetiske spoler anbragt på hver af Corvettens dæmpere, og spolerne opbygger øjeblikkeligt et

magnetisk felt, der indordner jernpartiklerne i bestemte strukturer, hvilket ændrer dæmpervæskens viskositet.


Systemet

muliggør variation i dæmpervirkningen 1.000 gange i løbet af ét sekund ved hvert enkelt hjul -til uovertruffet

vejkontakt. Det magnetiske kontrolsystem arbejder sammen med ABS og antispind systemerne, hvilket bl.a. giver bedst mulig bremsevirkning

selv på hullede veje og veje med varierende belægning. Kraftudviklingen og lyden af Corvettes "small block" motor

er speciel. 5,7 liters V8 motoren udvikler 344 hk ved kun 5.400 motoromdrejninger pr. minut - og et maksimalt drejningsmoment på

484 Newtonmeter ved 4.200 o/min. Corvette springer fra nul til 100 km/t på kun 4,7 sekunder (med automatgear: 5,1 sekund) og

kører 8,26 km pr. liter.


Motorens effekt overføres til baghjulene gennem en seks-trins manuel gearkasse eller et

elektronisk styret automatgear. I stedet for som sædvanlig at være boltet til motoren er disse gearkasser anbragt ved bagaskslen.

Da motoren er anbragt langt tilbage i motorrummet opnås næsten en ideal vægtfordeling med 50 procent på hver

aksel.


Corvettes status som en kraftig sportsvogn med fremragende komfort skyldes også dens specielle hjulophæng

med dobbelte triangelarme. Chevrolet har patentet på Corvettes syntetiske kantileverfjedre, der er monteret på tværs

både for og bag. Monteret til chassiset i gummiisolerede lejer er de meget lettere end skruefjedre af stål.









Større

sikkerhed

Corvette fås som coupé med aftageligt midterparti af taget eller som convertible. Sidstnævnte er et "tag"

fremstillet af materiale, der holder støj ude. Ka-rosseriet til den super-aerodynamiske Corvette er fremstillet af glasfiberarmeret

kunststof. Chassiset består af hydroformede sidevanger og en kasseformet midtertunnel. Gulvet i Corvette chassiset består

af en meget avanceret konstruktion. Rummet mellem to lag aluminium er fyldt med balsatræ, der effektivt holder støj og

vibrationer væk fra kabinen. Blandt de tekniske højdepunkter i det omfattende udstyr er et head-up display på forruden

som supplement til de analoge instrumenter.


Køreren behøver derfor ikke tage øjnene fra vejen, når

hastighed og motorens omdrejningstal skal kontrolleres - et afgørende bidrag til den aktive sikkerhed. En anden teknisk gevinst

er kørerens informationscenter med omgående og præcise oplysninger om bilens funktioner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen