Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Spansk banearkitekt med danske rødder

En spansk ingeniørstuderende, der for mere end 40 år siden kom til Danmark for at færddiggøre sine studier,

men i stedet endte med at blive landskabsarkitekt, har med tiden skabt sig et navn som golfbanearkitekt i Spanien - netop fordi fordi

han mestrer at kombinere landskaber og golfbaner bedre end andre.



Jose Luis Lopez Martinez hedder manden, der stadig taler dansk,

selvom han forlod Danmark i 1973. Han holder nemlig sproget ved lige ved dels at tale dansk med sin danske kone, Lene Mikkelsen, dels

ved at læse dansk litteratur og ikke mindst ved at følge med i, hvordan en dansk golfbane, Helsinge, udvikler sig. Han

har nemlig designet Helsinge-banen, fordi han, fra sin tid i Danmark, har været ven med Jørn Hovgaard, der i dag ejer banen

sammen med sin søn, Jes. Helt naturligt holder de gamle venner stadig forbindelsen vedlige.



- Jeg blev egentlig hyret

til at tegne Helsinge-banen, fordi Jørn Hovgaard besøgte mig nogle gange i her Spanien, hvor vi sammen spillede den

første bane, jeg overhovedet lay out1ede, Estepona Golf, fortæller Luis Lopez midt en travl hverdag på Solkysten,

hvor han f.eks. i øjeblikket flere gange om uge valfarter fra Estepona til Sevilla, fordi han i Alcala de Guadaria følger

den fysiske etablering af sin seneste bane-kreation, La Boticaria.

En plads i hjertet

Estepona Golf - som mange danske golfturister

har spillet, siden den blev åbnet i 1987 - vil altid have en særlig plads i Luis Lopez1 golfhjerte, fordi det var den

bane, der satte ham i gang som golfbanearkitekt.



- Det kunne ikke lade sig gøre at skabe en superbane rent standardmæssigt for

de penge, som en enkelt mand, engelske David Leader, havde til rådighed, men til gengæld sørgede David Leader lige

indtil sin død fornylig for, at både medlemmer og greenfeegæster hyggede sig i klubben, som altid har haft en speciel

social atmosfære, forklarer Luis Lopez, som skynder sig at pointere, at standarden på Estepona Golf er forbedret væsentligt

gennem de senere år. Lay out1et har aldrig fejlet noget - og det er derfor ikke ændret væsentligt i tidens løb.



Det

var slet ikke meningen, at ægteparret Lopez skulle bosætte sig i Estepona, da de besøgte byen i 1986. Faktisk kom

de bare til Estepona for at finde en spansk feriebolig, fordi Luis Lopez gerne ville tilbage til Danmark, som han, i modsætning

til sin danske kone, savnede. Selv efter 12 år som landskabsarkitekt og byplanlægger i Madrid havde han ikke glemt sine

10 år i Danmark, hvor hans første ansættelse, hos landskabsarkitekten Erik Mygind, resulterede i, at inge-niørstudiet

blev opgivet til fordel for landskabsarkitektur, et interesseområder, der siden betød, at han kom til at arbejde både

i Matrikeldirektoratet, som kontorchef hos Christiania & Nielsen og som direktør for Byggeselskabet af 9. marts (Danalea).

Dansk

fiasko-projekt

- I Estepona mødte jeg imidlertid en fastboende dansker, Herman Sauer, som tilbød mig et job som direktør

for en ny lyst-bådehavn, han skulle opføre på Gibraltar, og dét job sagde min kone lynhurtigt ja tak til

på mine vegne, så vi kunne blive i Spanien...



Parrets permanente bosættelse i Estepona og fruens danske oprindelse

førte hurtigt til, at Luis Lopez blev engageret til at tegne den »danske« bane Franhouse Golf i Valle Romano ved

Estepona, et storstilet projekt, der uheldigvis gik økonomisk rabundus, fordi den danske idemand ikke kunne holde, hvad han

havde lovet hverken en dansk storinvestor eller de spanske entreprenører, der skulle udføre det fysiske anlægsarbejde.



Alligevel

gjorde Valle Romano-projektet Luis Lopez så kendt, at han i 1988 blev hyret af en spansk-schweizisk bankgruppe som teknisk direktør

for det super-eksklusive golfprojekt La Zagaleta, som udelukkende skulle forbeholdes 400 aktionærer, der ville investere i hver

sin grund og forpligte sig til at opføre et hus på grunden. Den billigste grund koster fem millioner kroner, den dyreste

25 millioner, men alle 400 grunde er heller kke solgt endnu! Foreløbig har en svensker i øvrigt bygget det dyreste hus

- til 50 millioner kroner! Hele det kuperede areal - 900 hektarer -blev i øvrigt købt fra rigmanden Adnan Khashoggi,

hvis tidligere feriebolig, en sag på 5100 kvadratmeter, i dag gør det ud for klubhuset.

La Zagaletas far

-

La Zagaleta var et fantastisk projekt at arbejde med, fordi jeg også skulle projektere et vejsystem til de 400 grunde i området,

så der nærmest skulle byplanlægges omkring klubhuset og golfbanen, fortæller Luis Lopez, som dog ikke fik

lov at stå som officiel banearkitekt, selvom han rent faktisk lavede de første skitser.



Af prestigemæssige

blev i stedet en kendt amerikansk arkitekt, Bradford Benz, bedt om at tegne banen, som i øvrigt i en vis udstrækning

kom til at ligne Lopez1 skitser.



- Som den ansvarlige for bygningen af banen skar jeg faktisk udgifterne ned til lidt ovre halvdelen

af det oprindelige budget, som lød på 1,2 milliarder pesetas. Mine beregninger lød nemlig på, at arbejdet

kunne gøres for 650.000 millioner pesetas, og slutregnskabet kom faktisk »kun« til at lyde på 647.000, selvom

det tog fem år at bygge banen.



Selvom jeg ikke står som officielt banearkitekt, betragter både andre og jeg

selv mig som »far« til La Zagaleta, og dét er jeg stolt af, for et flottere og mere harmonisk golfområde findes

vist ikke i hele Spanien, fordi både banen og husene passer perfekt ind i terrænnet.



La Zagaleta er hermetisk lukket

for andre end aktionærerne og disses personlige gæster. »Almindelige« greenfee-spillere slippes ikke ind.



Da

Luis Lopez i 1992 var færdig med La Zagaleta, blev han igen selvstændig landskabs- og banearkitekt - og siden har der

været bud efter ham fra mange steder, heriblandt De Forenede Emirater, hvor han har designet nationalparken og fra Israel, hvor

han har tegnet en 9 hullers-bane i Tel Aviv, Kfar Daniel Golf.



Udover Sevilla-banen La Boticaria håber 66-årige Luis

Lopez på, at han når at være med til at anlægge i hvert fald endnu to spanske baner, inden han pensionerer

sig selv. Dét gælder Golf Platja Muro på Mallorca og El Algarrobo Golf i Algeciras (ved Gibraltar), som han henholdsvis

har færdig-lay out1tet og lavet skitsetegninger til. Flere når han nok ikke, fordi det tager sin tid at opnå de

fornødne myndighedstilladelser til at bygge nye golfbaner i Spanien. F.eks. har Platja Muro-banen været tre år undervejs,

uden at det første spadestik endnu er taget.



Dét ventes dog at ske i indeværende år.



- Der var

også nogle miljømæssige problemer omkring etableringen af Helsinge-banen, men det var bagateller i forhold til,

hvad jeg har oplevet og stadig oplever her i Spanien, forklarer Luis Lopez, som endda har den fordel fremfor mange andre spanske banearkitekter,

at han er ekspert i landskabsarkitektur, så han hellere end gerne både detailprojekterer »sine« golfbaner og

personligt fører tilsyn med dem.



- Jeg skylder min gamle, afdøde læremester i Danmark, Erik Mygind, meget, for

havde han ikke tilskyndet mig til at studere landskabsarkitektur, var mit arbejdsliv næppe blevet så interessant, som

det vitterligt har været tilfældet, siden jeg forlod Danmark, slutter



Luis Lopez.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen