Berlingske Business
17:42

Spænd ben for dine følelser og undgå gæld

Danskernes privatforbrug er nedadgående. Kristine Fausing (høj
ARKIVFOTO. Foto:

Når vi shopper, er vi i følelsernes vold. Derfor kræver det benspænd, hvis unge skal undgå impulskøb og hurtige kviklån, mener ekspert.

København: Når vi ser en ny mobiltelefon eller sommerjakke, kan de fleste blive ramt af et indre skænderi mellem følelser, der siger "Køb den", og fornuften, der siger: "Du har ikke råd".

Og oftest vinder følelserne, mener ekspert i forbrugeradfærd, Sille Krukow.

- 90 procent af vores adfærd er styret af vores omgivelser og instinkter. Den varme emotionelle sindstilstand styrer os, når vi står i en butik, mens den kolde rationelle viden om vores privatøkonomi går fuldstændig fløjten, siger Sille Krukow.

aaa

Hun talte tirsdag den 20. april på en OECD-konference om, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd. Og det kan særligt de unge have brug for, mener hun.

I 24 af landets 98 kommuner er mere end ti procent af de unge mellem 18 og 30 år registreret som dårlige betalere, viser tal fra RKI fra 2014.

- Lettilgængelige kviklån, dankort og digital betaling har fjernet alle barrierer, som tidligere bremsede vores varme sindstilstand, når vi shopper. Vi løber ikke længere tør for kontanter. Vi kan bare fyre den af, siger Sille Krukow.

Derfor må man sætte benspænd for sig selv, hvis man vil styre sine følelser i et købsøjeblik, forklarer hun.

Ny fremdriftsreform: Kravene til de studerende slækkes

Helt basalt kan man lade sit dankort blive hjemme og hæve kontanter i stedet.

Dernæst kan man hjælpe impulskontrollen på vej.

- Når du køber tøj, så send et billede fra prøverummet til din ven og få feedback. Så har du to minutter til at komme ud af den varme sindstilstand og komme i tanke om, at du har en bluse magen til hjemme i skabet, siger Sille Krukow.

Ligesom med fredagsslik anbefaler Sille Krukow også, at man begrænser sig til "torsdagsshopping", så shopping ikke bliver en hverdagsaktivitet.

Shopper man på nettet, kan man fjerne sin yndlingsbutik som startside.

- Mange banker tilbyder også en service, hvor man får en sms, hver gang ens konto når ned til et bestemt niveau, siger Sille Krukow.

Når unge har svært ved at styre deres forbrug, bunder det ofte i, at de binder deres identitet op på deres ting, mener Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS.

Business people at work

- Den emotionelle sammensmeltning, unge har mellem dem selv og deres ting, er større, end vi nogensinde har set. De føler ikke, at behovet for nyt tøj og en ny mobiltelefon kan sættes på standby, siger han.

- Forældre skal være gode rollemodeller og vise de unge, hvordan man bruger fornuften i stedet for følelserne. Det kan være godt at lære dem ikke at købe noget, før de har overvejet det i tre timer først. Så kan de passende bruge de tre timer på at snakke med deres bankrådgiver, siger Torben Hansen.

 

/ritzau/FOKUS

Nethandel. Til BM Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen