Berlingske Business

Søren Faulis »heldigste optur« gav 8.200 procent i afkast

Fauli
Søren Fauli, filminstruktør, fortæller i denne uges episode af »Dine Penge« blandt andet om rejsen fra en samfundsnassende punker til en ansvarlig liberalist. Foto:

Medejerskabet af butikskæden Normal har været filminstruktøren Søren Faulis bedste forretning, men det er en anden investering, han fremhæver, når han skal beskrive den heldigste optur.

51,2 mio. kroner. Så meget stod der på bundlinjen i selskabet Dauli Films seneste årsregnskab. Selskabet tilhører filminstruktøren Søren Fauli, og det var medejerskabet af butikskæden Normal, der havde kastet de mange millioner af sig.

Men i denne uges afsnit af Berlingske Business’ podcast “Dine Penge” vil Søren Fauli hellere tale om en anden investering, når han skal nævne sin bedste af slagsen. En, der vel at mærke på en tiårig periode resulterede i et afkast på cirka 8.200 procent.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

»På det sidste har det selvfølgelig været rigtig godt for mig at være med til at lave Normal. Men min heldigste optur var, at jeg var meget begejstret for Apple, og jeg var det meget tidligt. Da de lavede iPoden i 2003, da tænkte jeg »jeg køber sgu for 11.000 kroner Apple-aktier«. Det kunne jeg overskue. De aktier har jeg holdt fast i, indtil iPhone 5 kom (2012, red.). Da solgte jeg halvdelen af dem for 450.000 kroner. I dag har jeg stadig for 700.000 kroner.«

Vanvidsagtigt uansvarligt

Men Søren Faulis udgangspunkt lå egentlig ret langt fra både Apple og Normal. I 1980 blev han introduceret for punkmiljøet. På det tidspunkt var holdningen med Søren Faulis ord, at »vi har ingen fremtid, samfundet har skabt den situation, vi står i, og vi skal bare nasse på samfundet«.

»Det helligste var, at man skulle have socialhjælp og så gå ud og lave punk. Det var vanvidsagtigt uansvarligt, men det var det, der var oprøret mod det forbrugeriske samfund. Ligesom bare tage igen, hvad de tager fra os.«

Men så blev han introduceret for systemet i form af en socialrådgiver, der stillede krav. Det betød en ansøgning til først kunstakademiet og sidenhen filmskolen. Udklækket fra filmskolen og takket være en opfordring fra filminstruktøren Niels Gråbøl stiftede Søren Fauli sit eget firma.

»Fra den dag af har jeg ikke modtaget penge af det offentlige. Jeg har modtaget en lille smule filmstøtte, men meget af det, jeg har lavet, har dybest set været finansieret af privat vej.«

Michael Møller

Et ændret forhold til penge

Fra punker til liberalist. Søren Fauli erkender, at han har taget en gevaldig privatøkonomisk og holdningsmæssig rejse.

»Mit forhold til penge har ændret sig fra, at jeg synes, at det var noget, samfundet skulle sørge for, at jeg fik, til at det er noget, jeg skal generere og give tilbage til samfundet og selvfølgelig også til mig selv.«

Filminstruktøren fortæller desuden om livet som selvstændig, om forbrugslån, »prangeluksus« og kloge penge i denne uges episode.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen