Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Snusfornuft i en fornem indpakning

Den nye VW Golf har haft en svær start. Salget går ikke så godt som i de gode gamle dage, og lige om lidt er Opels

nye Astra klar til at lokke kunderne, med et frækkere design og fornuftige priser.



Netop priserne er Golf''ens svære

balancekunst. Golf har altid været dyr, og en standard-Golf med 1,6-liters FSI motor løber let op i 300.000 kr. hvis

den skal udstyres fornuftigt.



Men faktisk kan en 5-dørs Golf fås til 230.000 kr., hvis man kan nøjes med en

1,4-liters motor og 75 hestekræfter. Men kan man leve med 75 hestekræfter i en tung moderne 5-dørs bil. Vi lånte

en af slagsen hos importøren, for at kunne svare på spørgsmålet.



Inden vi kommer med dommen, er det

på sin plads at rose VW for sit høje sikkerhedes udstyr. Når man vælger Golf i basis-udgaven er der præcis samme

sikkerhedsudstyr, som hvis man vælger dyreste model. Og så til spørgsmålet om man kan nøjes med en

1,4 med 75 hestekræfter.



Det hurtige svar er: Ja det kan man godt, hvis man kan leve med mange gearskift og lidt meget

motorstøj. Støjen kommer fordi man ofte kører med speederen helt i bund og de mange gearskift hænger sammen

med, at bilen kun flytter sig kvikt, hvis du er i det rigtige omdrejningsfelt, hvilket samtidig betyder, at du først skifter

gear ved relativt høje omdrejninger for igen at ''''lande'''' i det område af omdrejningsfeltet, hvor motoren trækker

bedst. Den lille motor har det dog også fint med få omdrejning, forstået på den måde, at den godt kan

trække bilen op fra lave omdrejninger i 5.gear. Men det tager så sandelig sin tid og i mellemtiden vokser halen af utålmodige

bilister i dit bakspejl.



Hvis VW Golf skal bruges som husstandens bil nr.1 vil jeg derfor ikke anbefale denne 1,4ér med

75 hestekræfter. Jeg har ikke prøvet 1,4 FSI med 90 hestekræfter, men mit umiddelbare gæt er, at 1,6''eren

med 102 hestekræfter er det fornuftige valg, hvis Golf''en skal bruges som bil nr. 1.



Hvis bilen ''''kun'''' skal bruges som

bil nr. 2 eller 3 og derfor primært skal leve sit liv som indkøbsbil og hente-og-bringe-bil, er denne 1,4ér helt

fin. Men prøv lige Golf''en med denne motor på en god lang prøvetur, inden du beslutter dig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen