Berlingske Business

Smart-bilen opleves som gammeldags

Der er altid plads til en Smart. Bilen måler blot 270 cm og dermed er der plads til parkering små huller.
Foto: Jens Høy

Bilen opleves som noget støjende, men har alligevel en vis charme. Læs testen.

Test: Sig navnet, Smart og de fleste danskere vil kende den lille bil, der frem til nu har været det eneste reelle bud på en helt lille bil til byen.

Fraværet af egentlige konkurrenter har betydet, at Smart har solgt rigtig godt rundt om i Europa og herhjemme kører der også omkring 1000 eksemplarer af den lille fikse bil.
Vi har prøvet modellen med 3-cylindret diesel-maskine og Pure-udstyr og er ikke vildt begejstrede over køretøjet.

Man måde lade en Smart, at den finder en parkeringsplads stort set alle steder, men som køretøj er bilen ikke for de kræsne.

Hvis man forestiller sig en lille lækker bil med plads til to bliver man let skuffet for bilen virker lidt billig og simpel i mange af detaljerne.

Den lille motor trækker for så vidt pænt koblet med en manuel gearkasse med automatisk kobling. Du kan helt overlade skiftene til automatikken, men gearkassen og momentet indbyder til at du selv skifter. Så spiller det bedst og selv om bilen er langsom, følger den med i trafikken takket være et pænt drejningsmoment.

Motoren støjer en del og lyden forplanter sig til bilens mange flader og samlinger. Det giver for meget støj i kabinen, hvis man sammenligner med moderne biler og de to sæder er tynde i polstringen. Alt i alt er oplevelsen af bilen, at den virker som en gammel konstruktion.

Svær at bremse

Styretøjet er uden servo og det krævet lidt tilvænning, for der mangler selvopretning og bremserne kræver også øvelse, for det er svært at dosere trykket på pedalen. Enten bremses der for kraftigt eller også for lidt!

Kan man leve med støjen og den billige fornemmelse er bilen ikke uden charme, for den finder vej i myldret og medtrafikkanter er positive overfor bil med indhold.

Med til billedet af bilen hører dog prisen for til 110.060 kr. er der flere konkurrenter, der fylder næsten lige så lidt i trafikken og som byder på meget mere bil for pengene end en Smart.

Et godt bud er den nye Suzuki Alto og søsterbilen Nissan Pixo. Her får man så meget mere rigtig bil for pengene, at Smart¹en på alle punktet på nær den korte totallængde må se sig slået. Alligevel vil der være mange, der foretrækker en Smart, fordi den sender helt andre signaler og det forstår vi godt.

For kan man leve med støjen og den lidt primitive teknik, ja så er bilen smart. Men ikke helt smart nok...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen