Berlingske Business

Små selskaber sidder fast i krisen

billede  1
Finanskrisen slog luften ud af aktiemarkedet – både store og små selskaber blev hårdt ramt, men her knap fem år efter, krisen begyndte, er der stor forskel på, hvordan de børsnoterede selskaber har klaret sig gennem krisen.

Da krisen ramte, bragede aktiekurserne i bund. Mens store selskaber har genvundet det tabte og mere til, har de små selskaber endnu ikke rejst sig.

Finanskrisen slog luften ud af aktiemarkedet – både store og små selskaber blev hårdt ramt, men her knap fem år efter, krisen begyndte, er der stor forskel på, hvordan de børsnoterede selskaber har klaret sig gennem krisen.

Mens de store danske selskaber kan glæde sig over, at deres aktier i dag er mere værd end før krisen, er aktierne i de små danske selskaber endnu ikke kommet sig over nedturen.

Hvis man investerede i det danske C20-indeks, der indeholder de 20 mest omsatte aktier, da det ramte bunden i marts 2009, havde man i dag fået et afkast på 131 pct. I samme periode har investorerne i det såkaldte small cap-indeks fået et negativt afkast på 18 pct.

»Det viser helt klart konsekvenserne af den krise, vi har været i. At de virksomheder, der er store og internationalt funderet, var hurtigere opmærksomme på krisen og under alle omstændigheder i hvert fald langt hurtigere og dygtigere til at omstille sig til den, og derfor er de i en helt anden situation i dag – både indtjeningsmæssigt og kurs­mæssigt,« siger Henrik Drusebjerg, seniorstrateg i Nordea.

For sen reaktion

Problemet for mange af de mindre virksomheder er ifølge Henrik Drusebjerg, at de simpelthen reagerede for sent, fordi de ikke kunne mærke krisen på egen krop lige med det samme. Det skyldes også, at krisen fra politisk side i den grad blev undervurderet.

»Selv i december 2008 var den daværende finansminister (Lars Løkke Rasmussen, red.) ude at sige, at finanskrisen var et internationalt fænomen, der ikke nødvendigvis kom til Danmark, hvis danskerne gik ud og brugte nogle flere penge på julegaver. Og det illustrerer meget godt det, der skete i Danmark, hvor vi faktisk helt hen i tredje kvartal ikke så indtjeningen i danske virksomheder blive påvirket, før der så kom et brag i fjerde­kvartalregnskaberne,« siger Henrik Drusebjerg og henviser til fald i indtjeningen på op mod 30-40 pct. fra det ene kvartal til det andet.

De mindre virksomheder lider desuden af, at de i mange tilfælde qua deres størrelse blot har et enkelt eller ganske få produkter, hvilket hæmmer deres muligheder for effektivisering. Det mener Jesper Ilsøe, partner i Praetorian Capital og en af de mest erfarne small cap-analytikere i Danmark.

De store har det nemmere

»De store selskaber har nemmere ved at klare en krise, for de kan flytte rundt på en masse ting, hvorimod small cap-aktier er små selskaber, der måske kun har ét produkt, og hvis de bliver ramt på det, har de svært ved at agere. De kan ikke komme så hurtigt igen, før tiderne bliver gode, og de får lidt medvind den vej fra. Så det er klart, at small cap bliver ramt hårdere end large cap,« siger han og peger videre på, at gældskrisen i Europa er med til at holde de mindre virksomheder fast i dyndet.

»De små selskabers marked er nær­markeder, det vil sige typisk Europa og ikke Asien eller nogle af BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina, red.), hvorimod det er typisk for de store selskaber,« siger Jesper Ilsøe.

Generelt er det bare sværere at være en mindre virksomhed, når krisen kradser. De store selskaber har kunnet benytte krisen til at strømline forretningen, mens mange mindre virksomheder har haft travlt med at kæmpe for overlevelse. Derfor har de ikke i samme omfang kunnet udnytte den bedring i økonomien, der trods alt har været, pointerer Henrik Drusebjerg.

Desuden har de historisk lave renter presset investorerne over i aktier, men eftersom der stadig er lidt usikkerhed, kommer det de store selskaber til gode.

»Hvis man som investor sådan lidt modvilligt skal lægge sig i aktier, så tager man den mest sikre del af aktiemarkedet. Det, tror jeg også, er en del af forklaringen på, at de små halter så meget efter,« siger Henrik Drusebjerg.

Det skyldes blandt andet, at de store selskabers aktier er nemmere at sælge igen.

»Man skal kunne komme ud af det igen, så på den baggrund fravælger investorerne small cap, da de er mindre likvide. Derfor tager det også noget tid, før small cap-aktierne kommer igen. Det gør de først, når det begynder at blive gode tider i aktiemarkedet, og de store er vokset meget. Så begynder man at kigge ned ad listen og finder nogle mindre selskaber,« siger Jesper Ilsøe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen