Berlingske Business
08:14Nets fornyer aftaler med to norske banker

Skab luft i budgettet uden penge på lommen

Budget - 10_20160718141634108_
Hvis du kun udfylder dit budget, men ikke bruger det dynamisk, nytter det ikke noget, lyder det fra Penge- og Pensionspanelet. Free/Colourbox

Hvis du sætter en god privatøkonomisk spiral i gang, kan du sikre dig luft i budgettet i fremtiden.

Det kan være svært at komme overtrækket til livs, når først der er minus på kontoen.

Men med få enkle greb kan du skabe større økonomisk råderum uden at skulle score en lønforhøjelse eller have penge på lommen nu og her.

Et af de bedste værktøjer er at styre dit budget. Det er nemlig ikke nok at udfylde et omstændeligt budgetskema, hvis du ikke bruger det til noget, forklarer Louise Skjødsholm, der er konsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet.

- Det er vigtigt, at man bruger sit budget aktivt. Så har man nemmere ved at overvåge og kontrollere udsving i sin økonomi, siger hun til Ritzau Fokus.

Derfor skal du altid tage et kig på dit budget, hvis der sker store ændringer i dit liv, som kan påvirke din økonomi. Det kan være jobskift eller skilsmisse.

Men der er også en anden god tommelfingerregel for, hvornår du bør gennemgå budgettet, siger Louise Skjødsholm.

- Hvis du hver eneste måned løber tør for penge, og hvis der ofte dukker regninger op, som du ikke havde forudset, kan det være tegn på, at du skal gennemgå dit budget, forklarer Louise Skjødsholm.

Hvis du ofte står med en tom konto sidst på måneden, selv om det så ud til, at der var penge nok, da måneden startede, kan du bruge din netbank på to måder for at undgå overtrækket i fremtiden.

For det første er det vigtigt løbende at holde øje med, hvordan det står til med din saldo. De fleste bliver bedre til at sætte farten på forbruget ned, når de nærmer sig de røde tal, siger Louise Skjødsholm.

- Det er også en rigtig god idé at bruge det værktøj, de fleste netbanker har, hvor de deler dit forbrug op i flere kategorier, som "faste udgifter", "cafébesøg", "bolig" og så videre, siger Anne Kjær, der er økonomisk rådgiver i finanshuset Arvad.

Ved at gå dine kategorier igennem får du let syn for sagen, hvis en kategori er større, end du troede.

- Måske bruger man uhensigtsmæssigt mange penge på mad, fordi man handler hver anden dag, eller der sniger sig en to go-kaffe med hver dag. Det er nemmere at se mønsteret, hvis man kigger på hele måneden, siger Anne Kjær.

Hvis en kategori fylder uventet meget, bliver det nemmere at tage fat om problemets rod, når man ser det sort på hvidt.

- Måske skal man nøjes med at handle stort ind én gang om ugen eller sætte et max for, hvor tit man må tage en juice med på farten. Det kan frigøre mange penge på årsbasis, siger Anne Kjær.

Det kan også frigøre penge, hvis du en gang om året tager dig tid til at gennemgå dine faste udgifter.

Indhent for eksempel nye tilbud på forsikringer og sammenlign prisen på dit internet og dit tv-abonnement med konkurrenternes tilbud. Du kan også prøve at presse banken til en lavere rente på dit lån.

Finanshuset Arvad vurderer, at konkurrencen på både forsikring, bank og internet/tv-markedet er så hård, at der ofte kan spares penge ved at skifte.

Fakta: Disse smågreb sparer dig penge i det lange løb

- Lav en madplan og handl stort ind en gang om ugen

- Tjek din netbank løbende

- Brug dit budget aktivt og lav det om, hvis det ikke løber rundt

- Gennemgå din økonomi for den sidste måned og led efter overraskelser i dit forbrug

- Pres dine udbydere til lavere priser eller lavere renter

Kilder: Arvad Finanshus, Penge- og Pensionspanelet

/ritzau/FOKUS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen