Berlingske Business

Sådan kommer du i gang som vinimportør

FRANCE ARCHITECTURE CITE DU VIN
Har du smag for god vin, men er træt af altid at købe den samme vin i det lokale supermarked, så kør sydpå og hent din egen vin direkte hos vinbønderne i lande som Frankrig og Italien. Arkivfoto. Foto:

Det er forholdsvis let at komme i gang med at importere vin. Men skal du have fat i de mest eftertragtede flasker, skal du være dygtig og finde de rigtige vingårde, inden de bliver for populære.

Har du smag for god vin, men er træt af altid at købe den samme vin i det lokale supermarked, så kør sydpå og hent din egen vin direkte hos vinbønderne i lande som Frankrig og Italien.

Mange danskere har så småt snuset til ideen og købt lidt vin med hjem, når de alligevel har været på ferie sydpå og har ladet sig forføre af stemningen i de enorme områder af flotte dale og vinmarker. Og har man venner og bekendte, som man kan dele den gode vin med derhjemme, er der hurtigt en grund til at købe endnu mere vin, og snart er man blevet en lille vinimportør.

900 vinimportører

Danmark har knap 900 vinimportører, vurderer Svend Leth-Møller, formand for Foreningen af Danske Vinimportører, og mange er kommet i gang på den måde, siger han.

»Mange gange er det familier, som er på ferie i Italien eller Spanien, og så tager de nogle flasker med hjem, fordi de synes godt om vinen og har lært vinbonden at kende. Så sælger de måske til venner og bekendte, og så begynder de sådan en lille vinimport. Det kan så udvikle sig efterhånden,« siger han.

fine wine

Ønsker man at tage skridtet videre fra at købe vin til eget forbrug til at sælge vinen videre, er det forholdsvis enkelt at etablere sig som importør, fortæller Svend Leth-Møller. Man skal have et CVR-nr., og så skal man betale diverse afgifter til Skat og have et par andre forhold på plads. Og så kan man i teorien køre sydpå og banke på hos de forskellige vingårde.

»Hvis vinbonden ikke i forvejen er repræsenteret i Danmark, så tager de med glæde imod en. Nogle af dem har mange små importører, hvor man godt kan blive en del af dem. Hvis man skal have en eksklusiv-aftale, skal man op i virkelig store mængder,« siger Svend Leth-Møller.

Hvis man vil gå efter vin, der kan blive mange penge værd, er der bestemte områder, man skal gå efter. Det fortæller Morten Stenør Larsen, der er ansvarlig for vinvurdering hos auktionshuset Bruun Rasmussen.

»Bourgogne er i særdeles i høj kurs. De rigtigt gode Bourgogne er meget få i antal og meget svære at få fat i. For eksempel er der én, der hedder Bernard Dugat-Py (vinproducent, red.), som laver en Chambertin (vinnavn fra eksklusiv vinmark, red.), og han er nødt til at lave et specialfad, for vinen kan ikke fylde bare ét almindeligt fad op. Så lidt er der af den. Og så er det klart, at så bliver sådan en vin meget eftertragtet og dyr,« siger Morten Stenør Larsen.

Vin

Find nye områder

Han har også råd til, hvor man skal købe vin, hvis man går efter at lave økonomisk gode handler.

»Det skal man gøre i upcoming-områder. Det kan man ikke gøre i klassiske områder. Hvis du gerne vil have en flaske af den pågældende Chambertin, så kan du ikke ringe til manden og bede om én. Han har i forvejen masser af trofaste kunder, og han kommer til at skuffe mange af dem. Han har måske ti gange større efterspørgsel, end han har vin,« siger Morten Stenør Larsen.

13BUSHeini-Zachariassen-200.jpg

Som tidligere eksempler nævner han, at mange i 00erne kørte til den sydfranske vinregion Rhône og købte en masse vin til gode priser, og den vin er sidenhen steget meget i værdi.

»Det samme gælder med Champagne. I lang tid var der kun en 20-30 champagnehuse, som man for alvor talte om, og det tal er måske øget til 100 nu. Der er nogle, som har været smarte og fundet de her virkelig gode champagnehuse, som bare ikke var kendte endnu, og købt en masse champagne der,« siger han.

29BUSBraunstein-Bryggeri2-1.jpg

Men det er selvfølgelig svært at spotte, hvilke steder der bliver de nye stjerner blandt vinproducenterne, erkender han. Og man kan ikke forvente at afsætte alle typer vin på auktion.

»Det er meget langt fra alt vin, der kan sælges. Stort set al den vin, du kan finde i supermarkedet, ville ikke kunne sælges på auktion. Ikke fordi der er noget galt med vinen, men på auktion køber folk ikke vin, som de kan købe i butikkerne,« siger Morten Stenør Larsen.

Det er dog ikke værre, end at man i så fald må drikke vinen selv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen