Berlingske Business

Sådan henter du 50.000.000 kr. til din idé

Sådan henter du 50.000.000 kr. til din idé - 1
Foto:

Mød canadieren, der med en idé om at skabe et klogt ur fik 70.000 mennesker til på få måneder at skyde over 50. mio. kr. i projektet.

Det lyder jo simpelt nok. Du har en god idé. Andre kan også lide ideen, og de støtter projektet økonomisk.

Modellen hedder crowdfunding og har længe rørt på sig særligt i USA, hvor flere netsider giver helt almindelige mennesker mulighed for at støtte alt fra en film-idé til et reelt produkt.

En ting er dog at have en idé. Kunsten er at få næsten 70.000 mennesker til at falde pladask for dit projekt og tilsammen skyde 50 millioner kroner i ideen.

Eric Migicovsky har opskriften. Den canadiske iværksætter med adresse i San Francisco har netop rejst ti millioner dollars på Kickstarter.com til produktion af et ur. Dermed skriver han sig ind i historiebøgerne som den person, der hidtil har hentet det suverænt største beløb gennem crowdfunding.

For to uger siden gik produktionen af urene i gang på en fabrik i Kina, og leveringerne til de næsten 70.000 støtter af projektet er i gang.

»Det bedste råd er at lave noget, folk gerne vil have. Og man kan faktisk relativt hurtigt finde ud af, om du laver noget, som folk vil have. Taler de om dig? Skriver de mails til dig? Der var kun 1.000 mennesker, der brugte vores første ur, men vi modtog mails dagligt fra kunderne, hvor de kom med forslag og ville vide mere om uret. Vi kunne mærke, at det her var et produkt, som betød noget for dem,« lød det fra Eric Migicovsky under VL-døgnet i København.

Manglede investorer

Historien om Eric Migicovsky begynder i Ontario, Canada, hvor han på universitetet sammen med en medstuderende udviklede et såkaldt smartwatch. Et ur der interagerer med en smartphone, hvor man eksempelvis kan tjekke SMSer eller e-mails.

I jagten på venturekapital og dygtige udviklere flyttede de to til San Francisco, hvor det lykkedes dem at rejse 370.000 dollar i venturekapital til udviklingen af deres ur. Det første ur blev sat i produktion, og de tjente penge på det.

Men ambitionerne var større, og efterspørgslen på et ur, der fungerede sammen med en iPhone, var stor. Ideen til Pebble var født. Det skulle nu udvikles og sættes i produktion. Det lykkes dog ikke Eric Migicovsky og hans hold at tiltrække nok kapital til, at en produktion i Kina kunne etableres. Som et sidste skud og som et alternativ til de traditionelle veje til kapital forsøgte han sig på Kickstarter. De internationale planer var kuldsejlet, og ambitionerne blev sænket. Som udgangspunkt ville han hente 100.000 dollar og sætte det i produktion lokalt.

»Da vi gik på Kickstarter, var der ingen andre, som tidligere havde sat beløbet højere end 150.000 dollar. Derfor kunne vi hellere ikke sætte det højere, da det virkede urealistisk,« forklarer han.

Incitamentet til at støtte Pebble var, at de brugere, der støttede med mere end 115 dollar, fik et ur, når det var færdigudviklet. Få timer efter, at Pebble gik online med ideen på Kickstarter, var målet på 100.000 dollars nået. Og pengene fortsatte med at vælte ind.

Resten er historie. Over ti mio. dollars senere er produktionen af Pebble-urene nu i gang.

Gør dit forarbejde

Man skal dog ikke tage fejl. Pebbles succes krævede et solidt forarbejde. Pebble-holdet brugte halvanden måned på at forberede deres introduktion på Kickstarter.

»Vi skulle finde på en måde at beskrive det på. Da vi sagde smartwatch, tænkte folk på noget fra Dick Tracy eller en spionfilm. De havde svært ved at se, at det var noget, de kunne bruge. Så det er meget vigtigt at finde en måde at forklare produktet på. Få dem til at huske, at de selv har haft et af de problemer, som uret løser. Derfor lavede vi en film, der beskrev alle situationer i hverdagen, hvor uret er praktisk,« forklarer Eric Migicovsky.

Folkene bag Pebble havde allerede 7.000 e-mail-adresser, som havde udvist interesse for uret. Et link til Kickstarter blev sendt til dem, og Eric Migicovsky gik på den meget populære amerikanske teknologiblog Engadget og annoncerede, at de nu var på Kickstarter.

Den danske pendant

I Danmark er crowdfunding så småt ved at dukke op. Booomerang.dk, der så dagens lys for få år siden, havde sidste år lige i omegnen af 100 projekter på sitet. Det går fremad, lyder det fra direktør og stifter Michael Eis, men langsomt, tilføjer han.

»Jeg må konstatere, at der er kulturelle forskelle mellem Danmark og USA. Modellen egner sig nok bedre til et land som USA, hvor der er mere risikovillighed og mere tradition for charity work. USA er typisk mere entreprenant indstillet end herhjemme,« fortæller Michael Eis.

Det går dog fremad både med antallet af gode projekter og antallet af brugere, som støtter projekterne. Michael Eis holdt sidste år 100 foredrag om crowdfunding og begynder at fornemme, at flere og flere forstår, hvad det går ud på, og hvad der er af fordele.

Det sidste halvår af 2012 kom der flere og bedre projekter. Det er tydeligt, at folkene bag har gjort deres hjemmearbejde bedre og arbejder mere seriøst med det, forklarer han.

Ifølge Michael Eis begynder flere etablerede virksomheder at se crowdfunding som en mulighed for at komme endnu tættere på deres målgruppe og ikke udelukkende som en vej til flere midler. Men noget der skaber loyalitet og interaktion med potentielle kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen