Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sådan bruger du din iPhone som dankort

US-220, 000-STORES-START-ACCEPTING-APPLE-PAY
I din iPhone er der en såkaldt NFC-chip, som du også finder i dit kontaktløse dankort eller rejsekort. Chippen virker med alle dankortterminaler, hvor der er mulighed for at benytte kontaktløse dankort. Foto:

Detailhandlen bryder sig ikke om det, men faktisk er det allerede nu muligt at bruge din Apple-telefon til at betale med i danske butikker.

Sæt fingeren på din iPhones fingeraftryksskanner og før telefonen hen til dankortterminalen. Du har nu betalt for en liter mælk.

Apple har egentlig ikke gjort muligheden tilgængelig i Danmark, men derfor kan du alligevel ad lidt kringlede omveje få deres betalingstjeneste Apple Pay til at virke herhjemme. Det kræver dog, at du har en iPhone 6 eller nyere.

Dankort på mobilen

Med den kan du skippe pinkoden og dit kontaktløse dankort og i stedet bruge din iPhone i en butik, hvor der er placeret en kontaktløs dankortautomat, skriver Soundvenue.

Ritzau Fokus har testet metoden i et dansk supermarked og kan bekræfte, at teknologien virker.

I din iPhone er der en såkaldt NFC-chip, som du også finder i dit kontaktløse dankort eller rejsekort. Chippen virker med alle dankortterminaler, hvor der er mulighed for at benytte kontaktløse dankort.

Har man selv mod på at bruge Apple Pay i Superbrugsen, Bilka eller andre supermarkeder, er det nu, man skal gøre det - før det introduceres i Danmark officielt, mener Henning N. Jensen, partner i PlusCON, som beskæftiger sig med indførelse af ny teknologi.

For når - eller hvis - Apple Pay bliver officielt lanceret i Danmark, vil regningen for at benytte tjenesten formentlig ende hos butikkerne og ikke forbrugeren, mener han.

- Ser man på, hvad Apple er vant til at forlange i gebyrer og procenter, vil de næppe være ydmyge, når en pris skal aftales, siger Henning N. Jensen.

Visa

Men så længe en sådan aftale ikke er indgået, lander regningen for at bruge Apple Pay i Danmark altså hos butikkerne.

Det er på eget ansvar at benytte tjenesten, som Ritzau Fokus har testet, da du principielt bryder aftalevilkårene med Apple, eftersom du for at kunne benytte Apple Pay skal oprette en britisk iTunes-konto.

Og du må ifølge Apples aftalevilkår ikke oprette en konto i et land, du ikke bor i.

Det mener Henning N. Jensen dog ikke, at man skal være så bekymret for.

- Jeg kan ikke rigtig se, hvad de kan gøre ved det. De kan lukke din iTunes-konto, men så kan du jo bare oprette en ny, siger han.

Til gengæld kan butikkerne godt spænde ben, mener Henning N. Jensen.

- Detailhandlen kan vælge at sige fra over for betalingsmåden, hvis de oplever at skulle betale et højere beløb i kortgebyrer i forhold til det normale dankort, siger han.

dk på mobil

Indtil videre forholder flere supermarkeder sig dog afventende. I en mail til Ritzau Fokus skriver Dansk Supermarked:

- Markedet for mobilbetaling udvikler sig hurtigt, og vores reaktion vil afhænge af omfanget, og hvilke øvrige løsninger der er i markedet.

Når Dansk Supermarked er afventende, skyldes det, at man gerne vil komme kunderne i møde med de betalingsløsninger, de foretrækker. På den anden side er man ikke interesseret i et øget gebyr på betaling, forklarer Dorthe Wimmer, som er detailhandel- og forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia.

- Man kan jo godt kæmpe imod et stykke hen ad vejen og sige, at der kun er nogle betalingsmuligheder, man tilbyder, men bliver bølgen stor nok, bliver man jo nødt til at gå med, forklarer hun videre.

Ritzau Fokus har forsøgt at indhente en kommentar fra Apple uden held.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen