Berlingske Business

Russiske aktier i front

Det er Investeringsforeningsrådet, der kommer med udtalelsen. Foreningen havde i går årsmøde og kan se tilbage

på et mindre godt år, hvad angår afkastet af medlemmernes investeringer angår. Alligevel voksede foreningernes

formue til 282 mia. kr. Det er en stigning på 25 mia. kr. i forhold til året før, og fremgangen skyldes først

og fremmest, at medlemmerne har betalt flere penge ind til deres foreningerne. Derimod har de samlede kursgevinster givet et tab.

Størst naturligvis for aktiernes vedkommende, mens obligationerne har klaret sig noget bedre.


For aktiernes vedkommende

er det gået værst i Japan, mens Rusland og Østeuropa derimod skilder sig ud i positiv retning.


Den russiske

økonomi er i bedring, og markedet er ved at åbne sig mod resten af verden. Det er med til at nedsætte risikopræmien

på de russiske aktier med stigende kurser til følge.


Sidste år tordnede de russiske aktier frem og gav et

afkast på næsten 60 pct.


Som nummer to på listen, når markederne opdeles geografisk, kommer Østeuropa.

De østeuropæiske markeder gav et posivt afkast på 15,3 pct. Flere af landene står inden for de kommende år

over for et medlemsskab af EU, og det er med til at skabe positive forventninger til aktiekurserne i Østeuropa.


Ulempen

ved aktierne fra Europa, USA og Japan er - ifølge Hans Jørgen Larsen fra Jyske Invest - at de er meget dyre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen