Berlingske Business

Risikabel investering i vin

Der er i øjeblikket debat om mulighederne for at tjene penge på at investere i vin. DR har endda haft det til afstemning

på deres hjemmeside, hvor ca. 75 pct. ikke mente, at det var en god ide at investere penge i vin.


Det er en generel betragtning,

for man kan jo nemt trække nogle eksempler frem, som viser, at det endda kan være en særdeles god investering. Oplagte

eksempler er top bordeaux''''erne i 1961 og Petrus i årgang 1982. Hvis man havde købt disse, da de blev udbudt og solgt

dem igen for et par år siden, så ville man have lavet en masse penge på det.



Ingen garanti

Mange har

sikre sig topbordeaux''''erne i årgang 2000 og forventer sig, at noget lignende vil ske for dem. Men det er der bestemt ingen,

som kan garantere. Det eneste man i den forbindelse kan være sikker på er, at man har fået lov til at betale en

ågerpris for vinen.


Det gjorde man ikke i 1961 og 1982, hvor markedet var presset og priserne lave. 2000 blev solgt på

eufori og på et marked fyldt med optimisme og penge. Efter 11. september er meget ændret. Blandt andet er interessen globalt

for topvine slet ikke den samme. Samtidig står vi over for en dollar, som sandsynligvis vil blive svækket. Det betyder

altid en svækket interesse for de dyre vine.


Priserne i Bordeaux på topvinene er stadig for høje. Vi vil

afgjort se en nedjustering i de næste måneder/år. Derfor er tidspunktet for investering lige nu ikke det rette.




er der "en primeur", som vinhandlerne er ude med nu.


Aktuel er Bordeaux 2001, som tappes til næste sommer og

leveres en gang til næste efterår. Men man vil gerne have pengene for den nu. Med den begrundelse, at den vil være

så meget dyre om halvandet år, at det kan betale sig. Det ved jeg ikke noget om. Nogen gange er det sådan. Og nogen gange

er det ikke. Man skal købe "en primeur", fordi man gerne vil sikre sig et bestemt slot i en bestemt årgang.

Og ikke for eventuelt at spare penge. Og så skal man købe "en primeur" et sted, som også eksisterer til næste

efterår, når vinen skal leveres.



Bankgaranti

Hvis man er i tvivl, skal man bede om en bankgaranti. Så

er man da i alt fald sikker på, at man får pengene igen. Ingen kan love, at man får den vin, som man har købt

og betalt.


Lagret kan brænde. Vinen kan gå til. Eller en smart mellemagent kan sælge partiet to gange, og

sidde og grine ovre i Sydamerika, når man til sin tid står og efterlyser sine vin.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen