Berlingske Business

RD-chef: Kunder har stadig mulighed for at undgå prisstigning

villaer
Foto:

Realkredit Danmark har sat priserne op til 29 procent. Men de kan undgår stigningen ved at skifte til andre lånetyper, oplyser Carsten Nøddebo, adm. direktør i selskabet.

Tusinder af boligejere spejder efter muligheder for at undgå de prisstigninger, der i øjeblikket ruller ud af realkreditselskabernes hovedsæder. Først i Nykredit/Totalkredit, og nu i Realkredit Danmark, RD, Danske Banks realkreditselskab.

Men ifølge Carsten Nøddebo, adm. direktør i RD, kan kunderne undgå en stigning i deres samlede ydelse, hvis de skifter til et såkaldt Flexkort - en lånetype, der generelt går under betegnelsen korterentelån i realkreditinstitutterne.

lejligheder

Lånetypen er skruet sammen, så den bagvedliggende obligation løber i mindst tre år, mens renten følger den halvårlige Cita-rente. Og netop at obligationen bagved løber i mindst tre år er nøglen til, at bidragssatsen - det løbende gebyr på et realkreditlån - ikke sættes op.

»Ved den seneste rentetilpasning har vi forlænget obligationernes løbetid fra tre til fire år, og over tid vil vi arbejde på at forøge løbetiden på de bagvedliggende obligationer. Det er grunden til, at vi friholder dem for prisstigningen,« siger Carsten Nøddebo.

Prisstigningerne hænger ifølge RD sammen med de såkaldte tilsynsdiamant, hvor tilpasning af flekslån vejer tungere i kapitalkravene, jo kortere mellemrum der er.

realkredit

»Flekskort er fremtidens kortrenteprodukt, for det kritiske punkt i forhold til tilsynsdiamanten er netop omfanget af årlige refinansieringer,« siger Carsten Nøddebo.

Han påpeger også, at bidragssatsen på fastforrentede lån nu er endnu lavere end på flekslån med rentetilpasninger med mellem et og fire års mellemrum. Med en belåning på de tilladte 80 procent koster et fastforrentet lån en bidragssats på 0,68 procent, mens flekslånene F1 og F2 fra 10. september, når prisstigningerne træder i kraft, kommer til at koste 1,11 procent i bidragssats.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen