Berlingske Business

Råd: Fremtidens grundskyld bør fremgå af salgsopstilling

15BUSgrundskyld.jpg
Overskrift
Allan Petersen og hans familie på Frederiksberg kan se frem til en stigning i grundskylden.
 

Når folk handler bolig, bør det fremgå tydeligt, hvor meget de kan vente at skulle betale i grundskyld i fremtiden, mener både Forbrugerrådet Tænk og Danske Boligadvokater. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil overveje forslaget.

De hastigt stigende udgifter til grundskyld, der venter forude for de fleste boligejere omkring København, bør fremgå af alle salgsopstillinger.

Det er meldingen fra både Forbrugerrådet Tænk og formanden for Danske Boligadvokater, Jan Schøtt-Petersen, der vil undgå, at kommende boligejere får en ubehagelig overraskelse.

Et typisk parcelhus på Frederiksberg betaler i dag mere end 40.000 kr. årligt i grundskyld, og den udgift står til at stige til mere end 100.000 kroner årligt, når de aktuelle stigninger i grundskylden er indfaset.

1311pia

Den stigende grundskyld rammer hele hovedstadsområdet, og i eksempelvis Rudersdal nord for København vil grundskylden over de kommende år bliver fordoblet fra typisk 27.000 kr. i dag til over 54.000 kr. årligt.

»Det er så store udgifter, at det bør oplyses i alle salgsopstillinger ved bolighandler, så alle boligkøbere bliver klar over, hvad der venter,« siger Jan Schøtt-Petersen.

Han tilføjer, at meget andet også kan ændre sig over de kommende fem til ti år. Renten kan stige eller falde, skatten kan blive lagt om, udgifterne til el og varme kan blive pålagt nye høje afgifter eller noget helt andet.

»Men hvis der er tale om udgifter, der med sikkerhed kommer, som reglerne er i dag, bør de oplyses. Ejendomsmæglerne er ikke forpligtiget til det i dag, men det burde de blive,« siger Jan Schøtt-Petersen.

Han peger på, at grundskylden efterhånden er en så stor udgift, at den let kan fylde mere end renter på boliglån til realkreditten eller andre af de store omkostninger, der er ved at eje en bolig.

Skruen uden ende

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk er enig og siger, at såfremt der er tale om udgifter, der er givet og besluttet, bør de oplyses på en salgsopstilling.

»Derfor er det også en god idé eksempelvis at oplyse, at værdien af rentefradraget trappes ned fra 33 til 25 procent over de kommende år for store renteudgifter på over 50.000 kroner for enlige og 100.000 kroner for ægtepar,« siger han.

Regeringen arbejder i forvejen på en ændring af reguleringen af ejendomsmæglere for at forbedre forbrugerbeskyttelsen, lette erhvervet for administrative byrder og skabe et mere effektivt boligmarked. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) melder sig klar til også at se på forslaget om oplysningerne i salgsopstillingerne.

1411grundskyld

»I den forbindelse vil vi også se på forslaget om oplysninger vedrørende fremtidige stigninger i grundskyld. Lovforslaget forventes at blive sendt i høring senere på året,« lyder det fra ministeren i en skriftlig kommentar.

I Dansk Ejendomsmæglerforening er formand Torben Strøm enig i, at købere bør have bedre viden om det fremtidige budget. Alligevel afviser han, at den fremtidige grundskyld bør indgå i salgsopstillingerne.

»Det er fornuftigt at handle på så oplyst grundlag som mulig, og vi ser gerne, at der tilføjes oplysninger om de stigende grundskatter i ejendomsdatarapporten. Men salgsopstillingen skal indeholde aktuelle og ikke fremtidige udgifter,« siger Torben Strøm.

Han mener, at det kan blive skruen uden ende at inddrage fremtidige stigninger.

»Ellers skal man beskrive udsigten til stigende forsikringspræmier, varmeafgifter eller renter. I salgsopstillingen bør vi have det med, som vi kender her og nu.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen