Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

"Rio-ja" tilbage med fuld styrke

Nedturen startede for alvor i foråret 1999 med hård frost, som reducerede udbyttet, og som øjeblikkeligt fik priserne

på himmelflugt. Køberne faldt fra ligeså øjeblikkeligt, og på et år måtte man se eksporten

reduceret med 50 pct.


Det skabte store lagerbeholdninger, som blev endnu større med rekordhøsten i år 2000.

Det burde med det samme have resulteret i markante prisnedsættelser, men det gik alt for langsomt.


Man skulle først

slå hinanden oven i hovedet, og fortælle hvem der var dummest, og hvem der havde skylden for alle de ulykker, som ramlede

ind over distriktet. Da man endelig fandt ud af, at der ikke var nogen udefra, som ville komme og hjælpe, fandt man ud af, at

løse problemerne indefra.

Supervin fra 2001

En fornuftig prisfastsættelse og to store årgange har bragt Rioja

tilbage med gammel styrke. Årgang 2000 med rekordhøst og gode kvaliteter, årgang 2001 som et superår, og

en ren gave fra Vor Herre. Man taler allerede nu om, at den vil blive bedre end 1994, som man ellers ikke regnede med ville kunne

overgås. Markedsandelene er her i år 2002 så godt som blevet tilbageerobret.


At forbrugerne så hurtigt

igen er vendt tilbage til Rioja er egentlig forbløffende, men burde ikke undre nogen, for en international undersøgelse

har vist, at netop Rioja er den vin, som forbrugerne viser størst loyalitet, af alle vine.


Det er det internationale

konsulentfirmaet A C Nielsen, som har spurgt forbrugere i ti lande, og er kommet frem til dette resultat. Loyalitet er, når

man kender en vin, og har smagt den, og vil gøre det igen.

Kendt af 55 pct.

For Riojas vedkommende kunne 55 pct. af de

adspurgte svarer bekræftende på begge dele. Bordeaux kom ind som nummer to med 51 pct., så fulgte Chianti 44 pct.

og Trentino med 43 pct. (Tren-hvaffe-noget? Er der virkelig så mange i ti forskellige lande som kender Trentino?).


Først

noget bagefter kommer Bourgogne. Selvfølgelig er der flere, der kender Bourgogne end Trentino, men de må åbenbart

have givet udtryk for, at de ikke ønskede at videreudbygge bekendskabet. På kundelisten er Danmark på en sjetteplads.

Bedste Riojakunde er England efterfulgt af Tyskland, Schweiz, Sverige og USA.


Vi må vente på årgang 2001 mindst

et par år endnu, og nøjes med det, der er tilgængelig. I "Crianza-udgaven" er det i øjeblikket

årgang 1998, som dominerer på hylderne. Den officielle og generelle bedømmelse af denne årgang er "særdeles

god". Da den kom i hus, var det den største høst, som man nogensinde havde oplevet i Rioja.


Vejret teede

sig sært det år. Det regnede mindre end sædvanligt. Men regnen kom på upassende tidspunkter og var meget ulige

fordelt i distriktet.


Temperaturen var noget højere i hele modningsperioden end normalt. Knopskydningen kom sent i gang.

Det gav en senere blomstring og drueansætning. Både Granacha og Tempranillo så godt ud, og der var masser af dem.


Det

blev en sen høst, som først sluttede en uge ind i november. De, som høstede sidst, fik fine og modne druer i

hus. De som høstede først, må erkende en kvalitet under gennemsnittet.


Man må formode, at den dårligste

del af høsten er gået til "Vino Joven" - ung vin uden nævneværdig fadlagring. Og at den bedste

del af høsten i 1998 er blevet til Crianza, Reserva og Gran Reserv

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen