Berlingske Business
17:42

»Psykologi er måske den største faktor på aktiemarkedet«

Billede
Søren Egede Hansen gør brug af viden fra begge sine studier på CBS – erhvervsøkonomi ?og psykologi – når han investerer med et »pænt« afkast til følge. Foto: Asger Ladefoged

Søren Egede Hansen gik allerede som 17-årig i gang med at handle værdipapirer. Efter fire år på børsen er han en aktiv investor med en klar ledestjerne: Det handler om både at kunne håndtere egne fejl og aflæse masseadfærd.

21-årige Søren Egede Hansen har en klar rød tråd i sine analyser af mulighederne på aktiemarkedet. Han læser erhvervsøkonomi og psykologi på CBS – både på grund af en stor interesse for psykologi og med henblik på at kunne aflæse markedet bedre som investor.

»Psykologi er måske den største faktor på aktiemarkedet – både som investorpsykologi, hvor man for eksempel gennem psykologisk viden kan lære at håndtere fejl, og som markedspsykologi, hvor man for eksempel kan aflæse, hvordan medier påvirker masseadfærden blandt investorer,« siger han.

Som eksempel nævner han den seneste tumult på markederne og de tilhørende artikler om et muligt kurssammenbrud. Søren Hansen holder bl.a. øje med det såkaldte VIX-indeks, der måler investorernes forventning til udsvingene i verdens mest handlede aktieindeks.

Billede

»Det var påvirket, men hvis man sammenligner med, hvor højt det har været tidligere på året, så nærmer vi os ikke. Det viser blot, at medierne i høj grad forsøger at gå efter de vilde og skræmmende overskrifter. Og det betyder, at jeg sidder tilbage med ro i maven – at jeg kan forholde mig roligt i sådan nogle situa­tioner,« siger Søren Hansen, der har investeret, siden han var 17.

Hans portefølje svinger mellem otte og 12 aktier fordelt over flere brancher, og som han finder i Danmark, Sverige, Tyskland og USA.

»Jeg prøver generelt at spotte den næste ­Apple eller Facebook. Jeg kigger også meget på konkurrerende selskaber, når jeg undersøger en aktie, og så prøver jeg at vurdere behovet for produktet i fremtiden. Men når det er sagt, så har jeg da også haft store selskaber som Novo og Genmab i porteføljen,« fortæller han.

Billede

Søren Hansen forstår godt baggrunden for, at mange danske investorer er overvægtede i de hjemlige aktier.

»Det er forståeligt, fordi du ved, hvordan markedet bevæger sig. Hvis du skal sætte dig ind i en sektor i et nyt land, kræver det meget forarbejde,« siger han.

De seneste tre år har afkastet være »pænt« og højere end C20-indekset over de største danske aktier.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen