Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Portugals ældste mærkevarevin

Seks store smageglas til hver af de inviterede. Og folkene bag vinen i nobelt mørkt tøj, klar til at præsentere

en række årgange. Sådan er rammerne ofte, når de store vinlegender præsenteres.


Men vi vidste

jo godt, hvad det var, vi skulle smage. Det var Periquita, som sælges i Netto for omkring tredive kroner for en flaske.


Det

er godt nok sjældent, at den ikke får topkarakter i de forskellige tests. "God til prisen" står der. Eller

"super", eller "fremragende". Men det er alligevel sådan noget, som man køber på vej hjem,

og nyder samme aften. Vin til 30 kr. er ikke noget, som lægges i kælderen. Det skal drikkes her og nu. Når der kommer

en ny årgang, ænser vi det næppe. Jeg mener heller ikke, at jeg har set nogen anbefale, at Periquita skulle have eller

ville vinde ved yderligere flaskelagring. Og nu sad vi så her og skulle smage seks årgange fra 1990 og frem til 2000.

Lidt tilbagelænet og uden de store forventninger.

års jubilæum

Periquita er Portugals ældste mærkevarevin.

I år 2000 fejrede man 150 års jubilæet. En ung mand José Maria da Fonseca købte forskellige vingårde

i Setubal-området lidt syd for Lissabon.


Den ene af dem var Cova da Periquita. Han opdagede snart, at det var her, de

bedste druer kom fra. Sådan startede det. Periquita blev hurtigt en velrespekteret vin i Portugal. Omkring 1900 blev den nævnt

sammen med toppen af portugisiske røde vine.


Senere er dette blevet bekræftet med Periquita årgang 1959,

som af flere er nævnt, som den bedste portugisisk vin i det 20. århundrede. I begyndelsen af 1970''erne, hvor jeg første

gang var nede og smage Periquita i de kældre, hvor den lagres, kan jeg huske, at den blev sammenlignet med vine, som i dag koster

ti gange så meget.


1990 var moden og drikkeklar, men 1992 var stadig ung, trods sine snart ti år. Den var endda

blevet iltet til karaffel et par time før for at dæmpe styrken en lille smule. 1994 og 1995 viste samme ungdommelighed,

men var hver for sig personligheder. 1999, som vist er på vej i handlen nu, havde også meget mere stil og karakter, end

man er vant til, af en tredive-kroners vin. Årgang 2000 var taget direkte fra tanken. Den manglede en halvt års lagring.

Den var helt anderledes. Mere moderne med masser af frugt og saft.


Hvis jeg opfattede samtalen hen over bordet korrekt, så

fik den ansvarlige besked på, at han ikke skulle tappe den, før den havde den gode gamle Periquita-smag. Han vil med

garanti høre efter, fordi Netto køber mere end 600.000 flasker om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen