Berlingske Business

På feltfod på Amager

På feltfod på Amager - 1

Er man til det frie liv næsten under åben himmel, kan man hente inspiration i denne og næste weekend på Camping 09 i Bella Center.

Man fornemmer næsten Middelhavets brusen, bålets knitren og børnenes råben, når man går gennem Bella Centers traditionelle campingudstilling. Camping 09 åbner her til formiddag i centrets østhaller, hvor 250 udstillere står klar til at faldbyde alt fra tomandstelte til kostbare autocampere med indbygget spabad og dobbeltværelse.

Udstillingen er åben både denne og næste weekend, hvor den finder sted samtidig med Ferie 09 og Golf 09-udstillingen, der foregår i den modsatte ende af Bella Center – i vesthallerne.

En af de store udstillere er – også traditionen tro – Knaus Scandinavia A/S. Siden august har firmaet været hårdt ramt af konkursen i den 40 år gamle Knaus-koncern, der blev insolvent, efter at ledelsen havde investeret i den krakkede Lehman Brothers.

Men nu er salget kommet i gang igen, efter at en hollandsk investor har købt Knaus og dermed reddet Knaus samt mærkerne Tappert, Eiffelland, Wilk og Weinsburg. I sidste weekend solgte Knaus-forhandleren i Randers alene seks campingvogne.

- Vi er kommet godt i gang, selv om vi må forvente et lidt mindre salg i år – måske på 400 vogne i steder for de 1.000, som vi plejer at sælge.Fabrikken skal lige i gang igen, men den hollandske ejer har allerede ansat nye folk. Den hollanske koncern har i dag 8.000 ansatte og omsætter for to mia. euro. Vi satser meget på Camping 09 med tre stande, hvor vi viser telte fra Europas største teltfabrik, tyske DWT, plus den avancerede campingvogn Eiffelland Lifestyle og et bredt udsnit af campere fra blandt andet Knaus og Weinberg, siger direktør Per Dubienco fra Knaus Scandinavia.

Tilbage til camping

Finanskrisen har fået mange til at skrue ned for blusset og gå fra luksusferie tilbage til campinglivet. Den omtalte Lifestyle campingvogn kan fås for 162.000 kr., men der er campingvogne i alle prislag. Se for eksempel den allermindste campingvogn på udstillingen, kaldet Little Guy, som bare er tre meter lang og kun vejer godt 200 kg, så den kan trækkes af de mindste biler.

Der er ikke afgift på campingvogne som på campere, som typisk er opbygget på et varevognschassis som Fiat Ducato, og som med samme udstyr let koster trekvart million herhjemme.

- Vi har solgt omkring 50 campere i fjor herhjemme plus omkring 40 på grænseplader og tyske plader, hvor camperen ofte er stationeret i Nordtyskland, siger Per Dubienco.

Som noget særligt har udstillingen også besøg af den største campingvogn i Danmark tilhørende den tidligere verdensmester i speedway, Jan O. Pedersen. Det er en amerikansk Toyhauler på 12,5 meter. Sat sammen med den amerikanske truck er hele trækket på ikke mindre end 17 meter!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen