Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Nye sommerhusregler er en pose blandede bolsjer

RB PLUS Ny låneregel for sommerhuse er populær Sommerhuse Reko
Foto:

Det er altid rart at være inviteret med til festen, når det går godt. Men trods vækst i handelsaktiviteten mangler vi fortsat at se den store effekt på priserne.

»Solgt,« står der på skiltet på naboens grund, da vi drejer ned ad den lille stikvej til vores sommerhus.

Spekulationerne går straks i gang. Er det mon en familie med børn, som vores snart toårige søn kan lege med? Eller er det nogen i den pensionsmodne alder, som vil gøre brug af de nye regler og slå sig ned permanent?

Hen over sommeren er der tyndet gevaldigt ud i »Til salg«-skiltene i Veddinge Bakker, som er det område i Oddsherred, hvor vi har sommerhus.

Samtidig skyder en lind strøm af nybyggede sommerhuse op på de mange sirligt udstykkede matrikler, som ellers i årevis har stået uberørte hen som naturgrunde og fristed for råvildt.

Regeringens forskellige initiativer til at sætte skub i sommerhusmarkedet ser ud til at virke. Nye tal fra ejendoms­mæglerkæden Home viser, at der i tredje kvartal i år blev solgt 38 procent flere sommerhuse på landsplan end i samme kvartal 2016.

Sælgerne skruer op for prisen på sommerhuse

Selv om en del af fremgangen kan tilskrives bedre økonomi, historisk lave renter og større friværdi i danskernes helårsboliger, spiller også de nye regler ind.

Eksempelvis har billigere belåningsmuligheder gjort det økonomisk muligt for flere at realisere sommerhusdrømmen. Det gælder ikke mindst de mange børnefamilier, som ønsker at supplere storbylivet med et fristed på landet.

Netop børnefamilier er der kommet mange af i vores område i den senere tid. Den anden dominerende gruppe af nyslåede sommerhusejere er det grå guld.

Her kunne man forestille sig, at en del køber med henblik på at flytte i sommerhus hele året, hvilket med den nye planlov kun kræver, at man har ejet boligen i ét år mod tidligere otte år.

Dermed har regeringen sat ekstra turbo på en tendens, som i forvejen var i fremmarch. I de otte år vi har haft vores sommerhus, kan vi i hvert fald se, at der er blevet markant flere »fastliggere«. Det samme viser tal, som ejendomsmægler­kæden Nybolig har trukket fra Danmarks Statistik. Mens der i 2010 var 17.857 helårsbeboede sommerhuse, er der i dag 21.453 - altså godt 20 procent flere. Og Nybolig forventer, at antallet vil stige yderligere i de kommende år som følge af de nye regler.

Ny planlov

Samtidig er sæsonen for brug af sommerhuset blevet forlænget fra 26 til 34 uger om året, hvilket giver bedre vilkår for udlejning, ligesom der forhandles om at hæve bund­fradraget, så man kan tjene mere på at leje ud, før skattefar skal have en bid af kagen.

Som eksisterende sommerhusejer er de mange nye regler en pose blandede bolsjer.

Det er altid rart at være inviteret med til festen, når det går godt. Men trods vækst i handelsaktiviteten mangler vi fortsat at se den store effekt på priserne, som kun er steget 2,3 procent på landsplan i tredje kvartal 2017 i forhold til samme kvartal sidste år. Og med mindre man skal omlægge lån eller sælge, er det alligevel en fiktiv værdi.

Mange sommerhuse blev udlejet ulovligt Sommerhuse

Hvad angår byggeaktiviteten i vores område, er vores søn heldigvis vild med gravkøer.

Men i mine øjne trækker det ned, at mange af åndehullerne med vild natur forsvinder. Samtidig kan man frygte, at sommerhusområdet med et stigende antal helårsbeboere over tid kommer til minde for meget om et parcelhuskvarter.

Louise Kastberg er privatøkonomisk journalist på Berlingske Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen