Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Ny Porsche 911 GT3 i starten af 2003

GT3 har nu en tophastighed på 306 km/t. Motoren yder 106 hk pr. liter slagvolumen, hvilket gør den til en af verdens

kraftigste motorer uden turbolader. I den nye GT3 tager det blot 19,7 sekunder at accelerere fra 0-200 km/t og derefter bremse ned

til 0 km/t igen.



Ingeniørerne hos Porsches udviklingscenter i Weissach har redesignet den nye GT3. Det ultimative mål

har været at skabe en ekstremt sportslig bil, og der er lagt specielt vægt på at opnå de bedst mulige køreegenskaber,

en høj grad af aktiv sikkerhed og en reduceret vægt.



Den forbedrede motorydelse er opnået ved at øge

motorens maksimale omdrejningstal. Det røde felt på omdrejningstælleren begynder nu ved 8.200 omdr./ min afhængigt

af gearvalget. Motoren i den nye GT3 roterer derfor med op til 400 omdrejninger mere end motoren i den hidtidige GT3, hvilket klart

gavner bilens sprint-egenskaber. GT3 accelererer fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder og er dermed tre tiendedele af et sekund hurtigere

end sin forgænger. Accelerationstiden fra 0-160 km/t er nu 9,4 sekunder mod før 10,2 sekunder. Mindst 80 procent af det

maksimale drejningsmoment på 385 Nm (før 370 Nm) er til stede fra 2.000 omdr./min.



Sportsundervognen på GT3

har et tyngdepunkt, der er 30 mm lavere end på en 911 Carrera, og hjulene er blevet både bredere og lettere. Fælgene

på forakslen er vokset fra 8 til 8,5 tommer. Fordækkene har størrelsen 235/40 ZR 18. På bagakslen er fælgene

vokset fra 10 til 11 tommer, og bagdækkene har størrelsen 295/30 ZR18.



Porsche-ingeniørerne har yderligere

forbedret bremserne på GT3. Blandt andet har de forreste bremseskiver fået en 20 mm større diameter og måler nu

350 mm. De er desuden forsynet med Porsches patenterede indvendige kølekanaler. ABS-bremsesystemet er ligeledes modificeret.

Det nye system (ABS 5.7) regulerer både hurtigere og mere fintfølende end hidtil. Porsche 911 GT3 kan mod merpris leveres

med keramiske bremseskiver, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).



Den nye GT3 kendes udvendigt på den markante hækspoiler,

der er med til at skabe en imponerende retningsstabilitet ved høje hastigheder og et kraftigt tryk på bagakslen ved hurtig

kurvekørsel. De erfaringer, Porsche har gjort sig i banesporten med modellen GT3 Cup, er blandt andet anvendt i forbindelse

med den aerodynamiske finpudsning i vindtunnelen. Hækspoileren er naturligvis indstillelig. Også frontskørtet er

nydesignet og er med til at give GT3 en meget lille luftmodstand (cw=0,30).



Specialisterne fra Porsche-Motorsport i Weissach

har opnået den højeste grad af køredynamik uden anvendelsen af forskellige elektroniske reguleringssystemer til

undervognen. Alle komponenter er konstrueret til at kunne klare de høje krav til decideret banekørsel. Derfor kan det heller

ikke undre, at den nye GT3 også vil kunne leveres i en Clubsport-version uden merpris.



Porsche 911 GT3 introduceres hos

de europæiske Porsche-forhandlere i foråret 2003. I Danmark kommer den til at koste kr. 2.243.635.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen