Berlingske Business
17:41God weekend

Ny Benz proppet med avanceret teknik

Hvor skal man begynde? Det spørgsmål har det med at poppe op, hver gang Mercedes sender en ny model på markedet.

Den nye E-klasse er ingen undtagelse og bilen er i den grad et skoleeksempel på, hvor meget avanceret elektronik der kan proppes

ind i en moderne bil.


Elektronikken arbejder først og fremmest i sikkerhedens og komfortens tjeneste. Den nye E-klasse

er i Danmark i slutningen af marts, og lige omkring åbningen af Geneve-udstillingen forventer vi at kunne videregive de først

køreindtryk af bilen.


Mercedes SL blev første bil med elektrohydrauliske bremser (Sensotronic Brake Control), og

nu følger E-klassen efter. Populært sagt er den mekaniske forbindelse mellem bremsepedal og bremser erstattet af elektroniske

signaler. Trykket på bremsepedalen sendes til en kraftig computer, der løbende får besked fra en række sensorer

om, hvor meget bremsekraft der skal sendes til hvert hjul.


For at chaufføren skal have den velkendte bremsefornemmelse

i pedalen, har Mercedes udviklet en slags elektronisk simulator, der skulle give den gammeldags bremsefornemmelse tilbage til de nye

drive-by-wire-bremser. Med bremserne afskaffer Mercedes samtidig ABS-rystelserne i selv bremsepedalen. Interne studier viser nemlig,

at to ud af tre chauffører har en tendens til at undlade at træde kraftigt på pedalen, når de mærker ABS-funktionen.




En anden komfort-detalje, som mange taxa-kunder nok vil blive glade for, er, hvad Mercedes kalder Softstop funktion. Ved langsom

køkørsel sørger systemet for at afpasse de sidste meters opbremsning, så den sker blødt og roligt!


Kampen

om kunderne står for E-klassens vedkommende ofte med BMW''s 5-serie, der traditionelt set altid mere har været en ''''drivers

car'''' Med den nye E-klasse satser Mercedes mere end nogensinde på også at tilbyde en dynamisk køreoplevelse.


Det

gamle forhjulsophæng er sendt på pension, og E-klassen stiller nu op med et moderne fire-ledet forhjulsophæng. Denne

konstruktion giver bedre kontrol med hjulvinklerne og dermed mere præcision i styretøjet og samtidig bedre arbejdsbetingelser

for den deformationszone, der ligger lige foran.

Ny affjedring

Med E-klassen tilbyder Mercedes også semi-aktiv luftaffjedring.

Der er tale om en videreudvikling af det system, der havde premiere i den nuværende S-klasse. Dæmpningen sker i løbet

af 0,05 sek. inden for fire kategorier. Hvis karrosseriet ikke udsættes for store påvirkninger, er dæmpningen blød

og omvendt ved hård kurvekørsel. I tilgift kan chaufføren via en knap selv vælge, hvor meget der skal til,

før systemet selv skifter mellem de fire programmer. Systemet indeholder også en sænkning af undervognen på

15 mm over 140 km/t. Omvendt kan kørehøjden hæves med op til 25 mm på dårlige veje.






Slut med

det skrabede

Med den nye E-klasse tager Mercedes et skridt væk fra tidligere tiders skrabede biler. Bilerne er forsynet med både

fuldautomatisk klimaanlæg, letmetalfælge, regnsensor og cruise-kontrol med hastighedsbegrænser. Det klæder

Mercedes Benz at udstyre bilerne fornuftigt som standard og så tage sig godt betalt for alle de tekniske lækkerier, der

selvfølgelig kan fås.


På sikkerhedssiden introducerer bilen en verdensnyhed: Intelligente sikkerhedsselser.

For at styre disse er bilen forsynet med ekstra crashsensorer forest på deformationselementerne og i siderne ved B-stolpen.

Det medfører, at de forreste to-trins airbags blæses op hurtigere, og at selestrammerne trækker selen til på

et tidligere tidspunkt af ulykkesforløbet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen