Berlingske Business

Mursten kan give den billigste bil

pix - audi - biz
Foto:

Hvis der er luft i boligens belåning, så kan det være vejen til at finansiere en bil billigst.

Den billigste vej til at finansiere en bil er friværdi i fast ejendom. Beregninger fra både Realkredit Danmark og Nordea Kredit viser, at lån kan optages til årlige omkostninger alt inklusiv, der ligger synligt under det biligste alternativ fra en bank.

I Berlingskes to eksempler med et lån på henholdsvis 90.000 og 320.000 kroner ligger de to realkreditinstitutter på det lille lån et halvt procentpoint og på det store lån næsten to procentpoint under bankernes billigste alternativer.

Men i sagens natur er det ikke alle bilkøbere, der kan låne til køretøjet i murstenene. Foruden friværdien kan det være svært at ramme den præcise profil på et billån, og f.eks. vil Nordea Kredit ikke låne mindre end 100.000 kroner ud og heller ikke over mindre end 10 år.

Derfor er tallene i Nordeas tilfælde et lån på 100.000 kroner inklusiv omkostningerne og med en løbetid på ni år og ni måneder.

I realkreditinstitutterne slår stiftelsesomkostninger også igennem, så ÅOP på det mindste af lånene er højere end på største.

»Den højere ÅOP på det lille lån skal ses i lyset af de faste omkostninger ved låneoptagelse. Omkostningerne fylder automatisk en større andel af lånebeløbet ved små lånestørrelser – og det trækker ÅOP op. Det betyder også, at optagelse af realkreditlån i friværdien ikke nødvendigvis er den billigste løsning, når vi snakker om »små« lånestørrelser,« påpeger cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Realkredit Danmark.

For omtrent samme pris som et variabelt forrentet lån i en af de billigste banker eller bilforhandlere kan man vælge et realkreditlån med en fast rente i fem år, et F5-lån.

I Nordea Kredit kan bilen købes med fast rente i hele lånets løbetid ved hjælp af et toprocent lån til en ÅOP på henholdsvis 5,4 og 4,6 procent på det lille og det store lån. Men her fordeler bilkøberen også finansieringen over de knap 10 år.

Privatøkonomisk rådgiver fra Finanshuset i Fredensborg Kim Valentin mener netop, at man bør tilpasse finansieringen til ejerskabet af bilen.

»Og da der er realtivt store startomkostninger på realkreditlån, så man skal forsøge at vælge et lån, der passer med afskrivningerne på bilen. De vil jo nok under alle omstændigheder være højere i de første år,« siger han.

Kim Valentin endte netop med at finansiere sin 13 år gamle Volvo med realkreditlån.

»Jeg købte den for at få noget kvalitet, som jeg kunne have i mange år og dermed få afskrivningen ned. Jeg finansierede den første med et billån, som jeg efter fem år indfriede med realkreditlån i forbindelse med en låneomlægning,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen